vragen aan... De spetterende concerten van De vrienden van Amstel LIVE! zetten eind januari het Rotterdamse Ahoy' volledig op zijn kop. Een groot aantal Nederlandse artiesten betrad het podium. Toen ze even niet op de bühne stonden, stelden wij een aantal van hen acht brandende vragen. 1. Jullie zijn gewend aan feestende, zingende zalen. Wat maakt WAL dan toch bijzonder? 2. Moet een goed lied een statement zijn? 3. Wat is leuker, grote of kleine zalen? Theaters of festivals? Of De vrienden van Amstel LIVE!? 4. Komt de vriendschapsband tussen de bandleden niet onder druk te staan wanneer je een bliksemcarrière hebt? 6. Als je nu een nieuw album zou opnemen, waar moet dat dan over gaan? 5. Van welk lied zullen jullie niet snel toegeven dat je het graag zingt? Tekst Wilma Gertenaar en Hans van den Heuvel Jack Poels (Rowwen Hèze): "Vooral het AANTAL zingende en feestende mensen. En het is de enige plaats in Nederland waar je echt als een popster wordt behandeld. We klagen er niet over, maar als we voor het derde jaar op rij spelen in een feesttent waar wéér geen schijthuis staat... Dit is echt superluxe. We hebben het beste hotel in Nederland en een taxi die je naar Ahoy' brengt, waar ze de betonnen kleedkamers in warme, oosterse sfeer hebben aangekleed. Met de kleedkamers van Manuëla Kemp rechts en Loïs Lane links tegenover je. Beneden is er al evenveel pluche, je ziet allemaal mensen die het naar hun zin hebben, een prachtig decor. Wat wil je dan nog meer?" Thé Lau (The Scene): "Zeker, je zou het kunnen vergelijken met de reclames van Heineken. Die zijn eigenlijk ook altijd een statement. Wat mij betreft was het hoogtepunt die luchtfoto van dat dorpje waar nog net het Heineken-logo op het uithangbord van het café is te zien. Daaronder staat alleen maar: 'Dat is historisch zo gegroeid.' Het onderscheid tussen de statements zit hem alleen in het doel. Het doel van Heineken is verkopen. Mijn doel is mededelen. Hoe meer het uit het gevoel komt, hoe meer het communiceert. En hoe meer reactie ik erop krijg." Thomas Acda (Acda en De Munnik): "Theaters. Dat is ons ding gewoon. Maar af en toe in Ahoy' staan is ook leuk. Al die bands bij elkaar op de gang. En het publiek in Ahoy' is top. We hebben vijf keer in Ahoy' gestaan, maar van alle optredens die we hier hebben gedaan, is De vrienden van Amstel LIVE! wel het leukst. Pepsi Pop en dat soort dingen doen we niet. Dat is wel een leuke opmerking voor het Heineken-blad. Is Pepsi ook van Heineken? Vette pech dan!" Spike en Jamie Westland (Di-rect): Spike: "Wij zijn niet als vriendenclubje begonnen. Maar inmiddels kennen we elkaar door en door. Omdat we zo vaak met elkaar op pad gaan, hebben we een sterke onderlinge band gekregen. Dat is niet bij alle bands zo. Ik ken er genoeg die alleen maar met elkaar op het podium staan en verder nauwelijks met elkaar spreken." Jamie: "We zien elkaar zes dagen per week. Als we niet met elkaar hadden kunnen samenwerken, zouden we niet door zijn gegaan. Als er fouten worden gemaakt, wijzen we elkaar daarop. Maar dat kan ook op een fatsoenlijke manier." het nummer onlangs toch onder handen genomen. Het is een ongelooflijk moeilijk nummer om te zingen. We hebben het onderverdeeld in vijf partijen, waarbij ik de alt-partij voor mijn rekening neem. En dat blijkt toch wel erg leuk en spannend te zijn." Erik van der Hoff (Roberto Jacketti The Scooters): "Vriendschap en schorre kelen, denk ik. Als we al een album op zouden nemen, komt dat omdat we in De vrienden van Amstel LIVE! hebben gestaan. Dus om vriendschap kunnen we gewoonweg niet heen. Met onderwerpen als wereldvrede hebben we bovendien al eens iets gedaan. In I Save The Day Heineken Nederlands Beheer Suzanne Klemann (Loïs Lane): "Bohemian Rhapsody. Met Paradise By The Dashboard Light is dat waarschijnlijk het meest gecoverde nummer. Zoveel bandjes hebben het al nagespeeld, dat zou ik zelf dus eigenlijk nooit willen spelen. Maar met Girls Wanna Have Fun (waarin ook Manuëla Kemp en The Bombita's meezingen, red.) hebben we

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 4