Vrumona Kassa! is een informatietraject met als doel het rendement van frisdranken voor Heineken duidelijk op de kaart te zetten. Vrumona wil Heineken Brouwerijen hiermee duidelijk maken dat zij winstgevender is dan concurrerende frisdrankproducenten. Gevoel Effect Vrumona de oren Tekst Arno Verbaas Het programma startte 1 januari 2002 en loopt inmiddels ruim een jaar. Erik Baden, logistiek manager van de unit Holland Zuid, heeft direct met het project te maken. "Je kunt je natuurlijk afvragen of een financiële prikkel de juiste weg is", vindt hij. "Het vreemde eraan is dat Vrumona tot het Heineken- concern behoort. Er moeten voor een werkmaatschappij toch ook andere manieren zijn om de nadruk op jezelf te leggen. Daarom kwam het initiatief aanvankelijk wat vreemd op mij over." De afdelingen Verkooptelefonie en de Heineken-vertegenwoor digers van de units zijn desondanks enthousiast aan de slag gegaan. "Ik kan niet ontkennen dat we binnen onze unit Vrumona anders zijn gaan zien. Het gevoel dat wij aan Vrumona-producten veel verdienen, zit wel tussen onze oren", geeft Erik toe. "Zeker bij medewerkers die nog niet zo lang bij Heineken in dienst zijn en nog niet zo vaak met Vrumona te maken hebben gehad." Desondanks gebruikt de unit Holland Zuid Vrumona Kassa! niet als financieel voordeeltje voor de medewerkers. Erik Baden: "Al onze afdelingen hebben een bijdrage geleverd aan een goed resultaat voor Vrumona. Niet alleen Verkooptelefonie en de vertegenwoordigers, maar bijvoorbeeld ook de chauffeurs. Daarom hebben we het volledige bedrag aan Kassa's geschonken aan de Stichting Doe een Wens, bij elkaar ruim 3.400 euro." Is het effect van Vrumona Kassa! al zichtbaar? Volgens Erik wel. "De markt is wat ingezakt, waardoor het positieve resultaat in volume niet echt zichtbaar is. Maar als ik kijk naar het aantal verkooppunten dat in 2002 geheel of gedeeltelijk is overgegaan op Vrumona-producten, respectievelijk zo'n 25 en 80, dan is dat aantal relatief veel hoger dan in 2001. Je kunt dus zeker spreken van een succes, dat mogelijk is geworden dankzij de inzet van alle medewerkers." Vers van t Vat, februari 2003 25 Jaap Kruythof, national sales manager bij Vrumona, legt uit waarom deze actie op touw is gezet. "We willen binnen de Heineken-units de aandacht voor Vrumona-frisdranken vasthouden", vertelt hij. "Dat hebben we gedaan door op al die units presentaties over dit onderwerp te houden. Daarnaast formuleren we in overleg met het management een doelstelling voor de afdelingen Verkooptelefonie van Heineken en de Heineken-vertegenwoordigers. Afhankelijk van de verkoopresultaten ontvangen ze aan het eind van het jaar een aantal 'Kassa's'. Een Kassa vertegenwoordigt een bepaalde waarde." De Kassa-meter van Heineken-unit Holland Zuid geeft aan hoe het staat met de realisatie van de Vrumona-verkoopdoelstelling

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 25