Het nieuwe gezicht van Vrumona Reisverslag USA-bezoek GOR IvERFRISSENCV R U M O N A Verfrissend, vernieuwend, open en modern. Dat wil Vrumona anno 2003 uitstralen en daarom ondergaat het bedrijf een facelift. De operatie vindt dit jaar plaats en omvat alle reclame-uitingen, visitekaartjes, folders, kleding, briefpapier en het personeelsblad Frisnieuws. Kenmerkende onderdelen van het nieuwe Vrumona-gezicht zijn de 'bubble', de slagzin 'VerfrissendVrumona', een merkenbalk, het woordbeeld en de huiskleuren oranje en blauw. Dynamiek 'Wat kunnen wij leren van de moderne Anheuser Busch-brouwerij in Columbus, Ohio?' Die vraag stond centraal tijdens de eerste GOR-presentatie van het reisverslag USA aan het management team van HNS. De GOR bezocht eind 2002 Heineken USA en de afzetketen in de USA en combineerde dit met een bezoek aan Anheuser Busch om meer inzicht te krijgen in de verschillen tussen deze brouwerij en die in Zoeterwoude. Verschillen Het nieuwe uiterlijk heeft alles te maken met de vorig jaar zomer opgestelde visie en missie. Daarin geeft het managementteam de weg aan die de onderneming de komende jaren wil volgen. Vrumona wil een verfrissende, onafhankelijke ondernemer zijn achter sterke merken. O Tekst Marguerite de Ruijter Een professionele, vernieuwende en betrouwbare merken- bouwer, die ten minste een tweede plaats inneemt binnen de belangrijkste segmenten van de frisse drankenmarkt. Bij deze identiteit past ook een andere uitstraling. Daarom is een nieuwe huisstijl ontwikkeld om het huidige beeldmerk in de kleuren roze en wit te vervangen. De nieuwe huisstijl bestaat onder meer uit de slagzin 'VerfrissendVrumona'. Deze roept volgens de makers associaties op met verrassing, dynamiek en vernieuwing. De gebruikte bubble staat voor de oorsprong van frisse dranken, opborrelende ideeën, een bruisende, levende organisatie en een onderscheidende aanpak. Ook de huiskleuren zijn speciaal uitgezocht om de identiteit van Vrumona te onderstrepen: blauw staat voor betrouwbaar, autoriteit, sociaal en vertrouwen. Oranje voor open, creatief, levendig, flexibel en extravert. Inmiddels zijn er al verschillende advertenties in de nieuwe huisstijl verschenen. Op dit moment wordt onder meer het personeelsblad Frisnieuws aangepast. Eind dit jaar moet de totale facelift zijn afgerond. De hele operatie is in handen van het Reclame en Promotie Team van Vrumona. Xi O Royal Club O Vittel O Sourcy O Orangina O Crystal Clear O Pepsi O 7UP O Rivella O Schweppes O Fruits de Pays O Dr Pepper O Gatorade O Perrier O Sisi O Aquell Tekst Marguerite de Ruijter In het reisverslag staan geen aanbevelingen. "Expres niet", vertelt GOR-secretaris Jan Klomp. "Wij willen na elke presen tatie de discussie aangaan om zo gezamenlijk tot het inzicht te komen wat bij ons anders zou moeten. In de presentatie aan het MT kwam dit uitgebreid aan de orde. Zij waren benieuwd naar onze indrukken van de brouwerij en wilde weten welke leerpunten we uit het bezoek hebben gehaald." Een belangrijk verschil is dat de productiecapaciteit van de Amerikaanse brouwerij het hele jaar door zoveel mogelijk wordt volgepland. De brouwerij draait maar liefst 360 dagen per jaar, in een drieploegendienst, waarbij medewerkers altijd in dezelfde dienst werken. De werknemers hebben recht op overwerk en er is ook altijd een groep beschikbaar voor weekendwerk. Deze mensen hebben doordeweeks een andere baan, maar verdienen in het weekend bij om bijvoorbeeld hun kinderen te laten studeren. Jan: "Wat ons opviel was de flexibele inzet van de medewerkers van Verpakken, waardoor er altijd voldoende mensen beschikbaar zijn om al het werk te doen. Wie reserve is, krijgt een andere taak of kan een opleiding volgen. Opleiding, verlof en teamindeling worden centraal geregeld." 22 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 22