7.00 uur 8.45 uur 6.45 uur 9.15 uur 10.00 uur Heineken Wie in een continudienst werkt, werkt met regelmaat op onregelmatige tijden. Vroege diensten, late diensten, nachtdiensten, slaapdagen. Vandaag is ploeg D ruim op tijd present voor de vroege dienst. Dat is elke ploeg altijd, omdat voor aanvang van de dienst het verloop van de vorige dienst wordt besproken met de afzwaaiende ploeg. Nu is er geen overleg; Colonne 7 heeft net een ombouw ondergaan. Aan ploeg D de uitdaging op deze opstartdag het 0,355-literflesje Amstel Light te draaien. Marc Schonewille en Rakesh Bachnu van ploeg D wrijven in de handen. Ze hebben er zin in. Mede dankzij hun gedreven inzet zullen vandaag weer heel wat flesjes bier over de colonne schuiven. Onder het bord 'Colonne 007: licensed to fill' marcheren alleen al per uur gemiddeld ruim 60.000 flesjes voorbij. Mare: "Dat aantal gaan we nu waarschijnlijk niet redden; dat gebeurt zelden bij een opstartdag. Je bent meer bezig met het afstellen van machines. De ombouwploeg heeft de colonne in principe klaargemaakt voor het light-flesje, maar dat moeten ze grotendeels doen op gevoel. Pas in de praktijk, vandaag dus, blijkt of de afstellingen precies goed zijn. Dat luistert heel nauw. Meestal moet je tijdens de opstartdag veel bijstellen. Dat vraagt om deskundigheid en ervaring." Maarten legt uit welke route de flesjes, die aan het eind van vandaag in een doos zitten, afleggen. "De flesjes komen vanaf EVM, Eenmalige Verpakkingsmaterialen, binnen bij Verpakken." Hij wijst naar een stapel pallets, waarbij de flesjes als sandwiches tussen vierkante platen zijn gestapeld. Vervolgens loopt hij door naar een enorm apparaat naast de loopbrug. "Deze machine ontstapelt de flesjes. De gebruikte platen worden afgevoerd naar de Platenwasserij voor hergebruik en de flesjes gaan verder naar de vulmachine. Natuurlijk niet voordat ze nog eens zijn schoongespoeld. Je moet er niet aan denken dat er iets in het bier zou komen dat er niet in thuishoort!" Vroeg beginnen is voor deze ploeg geen straf; als team ben je tenslotte samen. Collegialiteit en vriendschap liggen hier dicht bij elkaar. Teamleider Maarten Plug en rayonmanager Taco Zantinge zijn als eersten aanwezig. "Ik ben benieuwd wat vandaag zal brengen", zegt Maarten. "Opstartdagen zitten soms vol verrassingen. Die verrassingen kunnen van alles zijn; van machines die niet helemaal juist zijn afgesteld tot technische storingen." De ploeg is er klaar voor en heeft zich inmiddels omgekleed. Ze zijn uitgerust met veiligheids schoenen en speciale brillen, verplicht in een werkruimte met zo veel glas. Ook verplicht en zeker sterk aan te raden, zijn de oordopjes. Met al die machines is het geen wonder dat elke hoek van deze afdeling binnen Verpakken geluid lijkt voort te brengen. Intussen draaien grote groepen bruine flesjes via een opvallend lange U-bocht richting de vuiler. "Die bocht noemen wij de bufferbaan", zegt Maarten. "Als er iets misgaat, hoeft niet meteen alles stil te worden gelegd. Na de vuiler, die met een elektronisch oog de hoeveelheid bier controleert, gaan de flesjes verder naar de pasteur, waarna ze worden voorzien van het juiste etiket." De laatste etappe van Colonne 7 is de dozenstraat, waar de flesjes in dozen worden gezet. "Acht uur daarna staat diezelfde doos soms al in het vrachtruim van een schip met Amerika als bestemming", zegt Maarten. De dozenstraat is het terrein van Rakesh. Hij somt zijn taken op. "Ik zorg ervoor dat de voorraad lege dozen wordt aangevuld. Daarnaast houd ik scherp in de gaten of alles goed gaat. Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 20