U kent dat vast wel. U bent door weer en wind onderweg naar kantoor en als op het zebrapad de wind er met uw paraplu vandoor wil, kunt u zich nog net staande houden. In de ruiten bij de ingang vangt u een glimp op van uw kapsel, dat op een haar na weer terug is in de net-uit-bed- toestand. Chagrijnig worstelt u zich door de glazen draaideuren heen, die ook al niet meewerken. U kunt de plotseling opkomende drang om uw koffer op de tegels te smijten nog net onderdrukken als u in de ogen van de receptioniste kijkt. Met een vriendelijk 'Goedemorgen! Wat een weer hè?' tovert ze een glimlach op uw gezicht. Hoe doet ze dat toch? 'Ik dacht dat u een bandje was...' Veiligheid kent geen tijd 'Mag ik iemand van de flessenaftrekkerij?' Bereikbaarheid Tekst Loes Iedema Je zou het de 'core business' van een receptioniste kunnen noemen: vriendelijk zijn. Service verlenen moetje als het ware in het bloed zitten en je moet het een uitdaging vinden om bezoekers, die verregend binnenkomen of lang in de file hebben gestaan, op te vrolijken. Voor externen is de receptie vaak het eerste contact dat ze met Heineken hebben, of het nu aan de telefoon is of aan de balie. En omdat je nu eenmaal geen tweede kans krijgt om een eerste indruk achter te laten, ben je het visitekaartje van de organisatie. Wij vroegen de 'visitekaartjes' van het kantoor in Zoeterwoude naar hun passie voor het vak. Het werk van de receptionistes in Zoeterwoude bestaat uit twee taken. Ze ontvangen bezoekers en verstrekken pasjes. Aan de telefooncentrale verbinden ze dagelijks honderden interne en externe telefoontjes door. Sinds begin januari met een nieuw bediensysteem overigens, waaraan ze nog behoorlijk moeten wennen. Het team telt in totaal elf medewerksters; allemaal dames. De taken worden volgens een vast rooster afgewisseld; eerst een paar uur receptiewerk en dan weer telefoonwerk. Maar er wordt ook wel eens van dienst geruild. Als iemand zich niet zo lekker voelt bijvoorbeeld, een 'bad hairday' heeft of scheel ziet van de hoofdpijn. Op die momenten tover je niet zo makkelijk een 'big smile' op je gezicht en is het raadzaam niet achter de balie te gaan zitten. Lachen moeten de dames overigens ook aan de telefoon, dit leren ze tijdens de speciale cursussen die ze voor hun werk moeten volgen. 'Een lach in je stem' heet dat. Het is een bekend gegeven dat mensen aan de andere kant van de lijn kunnen horen of iemand een gezicht als een oorwurm zet. Ook de intonatie in de stem is belangrijk. Je standaard verhaaltje afdraaien is er dus niet bij, het wordt vanzelf afgestraft. 'Wat heeft u weer een heerlijk frisse stem vandaag mevrouw!' versus 'Ik dacht dat u een bandje was...' Al hebben de receptionistes geen beveiligingstaken, de toegenomen beveiliging van het kantoorpand is een belangrijk aspect van hun werkzaamheden. De verguisde tourniquets (toegangspoortjes) zijn daar een voorbeeld van. Ze wekten lange tijd ergernis en met enige regelmaat kwam er iemand kiem te zitten. Gelukkig gaat het beter nu de rood/groene 'stoplichtjes' er op zijn gemonteerd. De receptionistes vinden die strengere veiligheidsmaatregelen wel eens lastig. Soms moeten ze medewerkers bij de toegangspoortjes terugsturen, als die zich op weg naar de kantine realiseren dat ze hun pasje zijn vergeten. Ook externen, die regelmatig bij Heineken moeten zijn, kunnen niet zomaar meer doorlopen. Je moet als receptioniste tegenwoordig dus ook af en toe streng zijn. En dat druist natuurlijk in tegen de servicegerichte instelling! Grappige anekdotes kennen ze allemaal, er wordt wat afgelachen aan de telefoon. Zo belde er een keer een Belgische meneer die iemand bij Productie zocht. De receptioniste kreeg echter geen gehoor op de afdeling. "Waarom is er helemaal niemand aanwezig?", vroeg de Belgische man. "Joost mag het weten!", antwoordde de tot wanhoop gedreven receptioniste. "Allez, geef me die dan!", riep de man vervolgens. Probeer dan maar eens niet in de lach te schieten. En dan is er de man uit Wolvega. Volledig van het pad af, hangt hij regelmatig bij Heineken aan de telefoon. Hij doet zich dan voor als Rinus Michels of als meneer Van Oekel. Of hij roept doodleuk: "Wil je een mooi liedje horen?" en houdt dan de telefoon bij de radio. Hilarische situaties, maar als je het druk hebt, kan het ook lastig zijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over mensen die doorverbonden willen worden met iemand van de 'flessenaftrekkerij'! Ondanks alle inspanningen van de receptionistes laat de bereikbaarheid binnen Heineken nogal eens te wensen over. En daar voelen zij zich medeverantwoordelijk voor. Regelmatig geven afdelingen niet door dat ze een dagje weg zijn of lang in vergadering zitten. Of externen worden niet aangemeld, waardoor er een ware zoektocht ontstaat. Medewerkers beseffen vaak niet dat de receptionistes in die gevallen de boze reacties over zich heen krijgen. En toch blijven ze vriendelijk, want ze hebben een belangrijk motto: wie goed doet, goed ontmoet. Als je vriendelijk bent tegen anderen, dan zijn zij dat ook tegen jou. En om dat nog eens te benadrukken, staat er sinds kort een glazen pot met hopjes op de balie. Gekker moet het toch niet worden... Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 12