'Heineken loopt voorop op het gebied van innovatie Namelijk? Wat maakt een idee tot innovatie? Hoe ziet u uw toekomst en die van de afdeling? Recent hebben we, naar aanleiding van reacties van onze klanten, het David-projectteam kunnen ondersteunen bij het aanbrengen van enkele verbeteringen. Maar ook in veranderingen als een nieuw krat of een andere kleur fles spelen wij een rol." "Die laatste twee innovaties verschillen van de andere voorbeelden die ik noemde, omdat ze direct zichtbaar zijn voor de consument. Wanneer we komen met een nieuwe biervariant of met een nieuw groen krat, is van tevoren natuurlijk uitgebreid onderzoek gedaan. Consumentenpanels beoordelen kratjes en flessen op bijvoorbeeld aantrekkelijkheid en gebruikersvriendelijkheid. Van een nieuwe biervariant wordt in onze proefbrouwerij een eerste brouwsel gebrouwen, dat consumentenpanels vervolgens keuren. Aan de hand van de ervaringen brengen we verbeteringen aan. Pas als we helemaal tevreden zijn, lanceren we een product. Lingen's Blond is daarvan een goed voorbeeld; onlangs is ook een lemonvariant geïntroduceerd." "Als we dat wisten, werd het werk op de afdeling een stuk eenvoudiger. Er is geen meetlat waarlangs je een idee legt en zegt: dat wordt een succes. Ik maak regelmatig mee dat ideeën op het eerste gezicht niet aanspreken, terwijl ze uiteindelijk in de praktijk een enorme verbetering zijn. In principe kan iedereen die een goed plan heeft, dat indienen. Overigens bepalen wij als afdeling niet alléén welke ideeën uiteindelijk in aanmerking komen voor verdere ontwikkeling. Dat beslist een aantal innovatiecommissies, bestaande uit mensen uit verschillende Heineken-geledingen en -werkmaatschappijen. Die commissies stellen prioriteitenlijsten samen. Het 'steering committee' van de afdeling R&D, waarin ook ik zitting heb, stelt aan de hand van die lijsten het uiteindelijke programma vast. Uiteraard met de potentiële klant, de werkmaatschappijen, in het achterhoofd." "De afdeling R&D werkt samen met veel andere afdelingen. Met name onze relatie met Corporate Marketing en met de verschillende werkmaatschappijen is hecht. Ik wil in de komende jaren die spilfunctie van R&D graag uitbouwen. De communicatie over innovaties die worden voorbereid, moet in de toekomst soepeler gaan verlopen. Daarnaast moet de snelheid waarmee we innovaties in de praktijk invoeren, omhoog. Eigenlijk kan het nooit snel genoeg gaan, maar dat is mede afhankelijk van de complexiteit van een project. Aan het membraanfilter bijvoorbeeld is bij elkaar zo'n dertig jaar gewerkt, terwijl productontwikkelingen meestal binnen een half jaar worden afgerond. Het is fantastisch met zo veel verschillende projecten bezig te zijn en de afdeling operationeel aan te sturen. Heineken loopt voorop op het gebied van innovatie en dat moet zo blijven." Vers van 't Vat, februari 2003 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 11