Hoe een idee een innovatie wordt Een nieuw biertje-met-een-smaakje, een verbetering in het brouwproces, een slim nieuw tapsysteem. Soms lijkt het of zoiets er zomaar ineens is. Maar dat is schijn. In werkelijkheid is er al maanden, soms jaren aan gewerkt. De meest briljante vondsten bij Heineken komen uit de koker van de afdeling Research Development (R&D). We vroegen Lex Ronteltap, hoofd van deze afdeling, wat er zoal 'geresearched' en 'gedeveloped' wordt en hoe een goed idee uiteindelijk leidt tot een praktische verbetering. Hoe omschrijft u de taak van de afdeling R&D? Welke succesvolle innovaties heeft de afdeling gedaan? "De afdeling R&D is een prachtige afdeling. Ik ben er ooit begonnen als wetenschapper en nu, na negen jaar buitenland, is het prettig er terug te keren. Het is leuk om te zien hoe enorm de afdeling zich heeft ontwikkeld. De mensen die er werken zijn goed opgeleid, gemotiveerd en ervaren. De projecten-portfolio is goed gevuld. Onze afdelingsopdracht klinkt eenvoudig, maar is tegelijk gecompliceerd: we doen innovaties en zorgen dat die in de praktijk werken. Daarbij proberen we onze klanten, de verschillende Heineken- werkmaatschappijen, te betrekken, omdat die uiteindelijk met het resultaat aan de slag moeten. Om dat goed te kunnen doen, hebben we R&D onderverdeeld in vier subafdelingen: brouw- en bierkwaliteit, verpakkingsinnovaties, product innovaties en brouwprocesinnovaties." "Er zit heel veel moois in het vat dit jaar. Ik zou er graag over vertellen, maar de concurrentie kan meelezen en we willen onze innovaties het liefst bij verrassing op de markt brengen. Met andere vondsten zijn we al wel naar buiten gekomen, zoals een procesinnovatie in de helderbierfiltratie. Daarvoor gebruiken we nu membraanfilters, terwijl kiezelguhrfiltratie eeuwenlang de norm was. Dat is een grote en spectaculaire stap voorwaarts. Op verpakkings- en veiligheidsgebied hebben we nieuwe inspectieapparatuur ontwikkeld. Met de Filled Bottle Inspector (FBI) kunnen we, als in afgevulde flessen kleine deeltjes zitten die er niet in thuishoren, die nog beter dan voorheen ontdekken. En natuurlijk moet ik hier de tapbierinnovatie David noemen. Een enorm succes. 10 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 10