Hoe een idee een innovatie wordt
Een nieuw biertje-met-een-smaakje, een verbetering in het brouwproces, een slim nieuw
tapsysteem. Soms lijkt het of zoiets er zomaar ineens is. Maar dat is schijn. In werkelijkheid is er al
maanden, soms jaren aan gewerkt. De meest briljante vondsten bij Heineken komen uit de koker
van de afdeling Research Development (R&D). We vroegen Lex Ronteltap, hoofd van deze
afdeling, wat er zoal 'geresearched' en 'gedeveloped' wordt en hoe een goed idee uiteindelijk
leidt tot een praktische verbetering.
Hoe omschrijft u de taak van de afdeling R&D?
Welke succesvolle innovaties heeft de afdeling
gedaan?
"De afdeling R&D is een prachtige afdeling. Ik ben er ooit
begonnen als wetenschapper en nu, na negen jaar buitenland,
is het prettig er terug te keren. Het is leuk om te zien hoe
enorm de afdeling zich heeft ontwikkeld. De mensen die er
werken zijn goed opgeleid, gemotiveerd en ervaren.
De projecten-portfolio is goed gevuld. Onze afdelingsopdracht
klinkt eenvoudig, maar is tegelijk gecompliceerd: we doen
innovaties en zorgen dat die in de praktijk werken.
Daarbij proberen we onze klanten, de verschillende Heineken-
werkmaatschappijen, te betrekken, omdat die uiteindelijk met
het resultaat aan de slag moeten. Om dat goed te kunnen
doen, hebben we R&D onderverdeeld in vier subafdelingen:
brouw- en bierkwaliteit, verpakkingsinnovaties, product
innovaties en brouwprocesinnovaties."
"Er zit heel veel moois in het vat dit jaar. Ik zou er graag over
vertellen, maar de concurrentie kan meelezen en we willen
onze innovaties het liefst bij verrassing op de markt brengen.
Met andere vondsten zijn we al wel naar buiten gekomen, zoals
een procesinnovatie in de helderbierfiltratie. Daarvoor
gebruiken we nu membraanfilters, terwijl kiezelguhrfiltratie
eeuwenlang de norm was. Dat is een grote en spectaculaire
stap voorwaarts. Op verpakkings- en veiligheidsgebied hebben
we nieuwe inspectieapparatuur ontwikkeld. Met de Filled Bottle
Inspector (FBI) kunnen we, als in afgevulde flessen kleine
deeltjes zitten die er niet in thuishoren, die nog beter dan
voorheen ontdekken. En natuurlijk moet ik hier de
tapbierinnovatie David noemen. Een enorm succes.
10
Heineken
Nederlands Beheer