vragen aan... Op 31 december 2002 verliet Guus Lubsen Heineken. Hij was sinds 1995 lid van de Raad van Bestuur. Met een grote interesse en bemoeienis met de ICT-ontwikkeling van de onderneming en als drijvende kracht achter vele werkmaatschappijen in het buitenland was hij een graag geziene verschijning. Vanaf 1 januari richt hij zijn energie op andere zaken. Hij blijft als commissaris verbonden aan Heineken en is dus niet helemaal weg. Dertien vragen aan een markante Heineken-figuur. 1. Waarom heeft u besloten de onderneming te verlaten? 2. Waar gaat u uw extra vrije tijd aan besteden? 3. Wat wilde u worden als kleine jongen/jongeman? 4. Is het werken voor Heineken geworden wat u er van verwachtte toen u hier ooit begon? 5. Hoe denkt u over 'Taking Heineken to the Next Level'? 6. Welke contacten zult u het meest missen? 7. Als u over tien jaar nog eens bij ons langskomt, wat wilt u dan graag zien? 8. Wat mag er absoluut niet veranderd zijn? 9. Welk deel van de onderneming kent u het beste? Tekst Wilma Gertenaar "Reeds lange tijd had ik me voorgenomen rond mijn zestigste te stoppen. Nu ik 32 jaar heb gewerkt en de Raad van Bestuur wordt verjongd, is nu het juiste moment om uit te stappen. Bovendien treed ik binnenkort in het huwelijk en wil ik derhalve meer vrije tijd hebben." "Mijn vrouw! Verder wat meer aandacht voor mijn golfgame. Ik wil ook geschiedenis gaan studeren, misschien mijn vliegbrevet halen en weer eens mijn Marklin-treintjes uit de kast halen." "Ik wilde aanvankelijk buschauffeur worden, maar al gauw was ik zeer geïnteresseerd in de luchtvaart en wilde ik vlieger worden bij de KLM." "Ik heb destijds een belangrijke managementpositie in Amerika verlaten om bij, wat ik vond, het allerleukste bedrijf van de wereld te werken. En dat is in alle opzichten uitgekomen." '"Taking Heineken to the Next Level' komt op het juiste moment. Ik sta er volledig achter. Heineken heeft prachtige jaren achter de rug die ook voor een gedeelte te danken zijn aan een zeer goed economisch klimaat. Het wordt nu lastiger om in een meer weerbarstige economische omgeving een bestendige groei te bewerk stelligen. Dat vereist anders werken met een focus op nog meer resultaat uit de bestaande operaties teneinde mee te kunnen blijven doen aan de consolidatie-race van de industrie. Een positie bij de topdrie moet de ambitie blijven." "Aangezien ik commissaris blijf bij Heineken Nederlands Beheer, zal ik wel in contact blijven met vele bekenden hier in Nederland. Maar ik zal uiteraard flink wat Heineken-contacten in het buitenland moeten missen. Ik heb in mijn bestuurs periode altijd buitenlandse werkmaatschappijen in mijn portefeuille gehad en vooral hun managementteams en de lokale contacten met mensen, van leveranciers tot politici zal ik gaan missen." "Bovenal het effect van 'Taking Heineken to the Next Level'. Het daadwerkelijk dichter bij de klant en consument staan, een plattere organisatie die meer ondernemerschap toont met mensen die van elkaar willen leren. Maar ook een verhoogde slagvaardigheid ten opzichte van de concurrentie, die ervoor zorgt dat we in de top van de industrie blijven meedoen." "De trots op de onderneming. Het respect voor elkaar, de klant en de omgeving waarin Heineken werkt. En uiteraard de constante zorg voor het jong en relevant houden van het Heineken-merk. Het groene bloed moet door de aderen blijven stromen!" "Ik heb het geluk gehad om met veel van onze werk maatschappijen te mogen werken. Ik denk dat ik toch het meest bekend ben geraakt met Heineken USA, de Zywiec-groep in Polen, de werkmaatschappijen in Afrika en Athenian Breweries in Griekenland. Verder heb Ik mij sterk gemaakt voor de introductie, ontwikkeling en uitbreiding van de Informatie en Communicatie Technologie (ICT), waardoor de huidige Corporate ICT-groep is ontstaan met daaraan gekoppeld het 'Supply Chain'-denken samen met de HTSTogistics group (CDL)." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 4