Onbesproken en u Hans de Ruiter is directeur P&O van Heineken Nederlands Beheer. Hij is vanuit de directie onder meer verantwoordelijk voor de collectieve afspraken die Heineken in Nederland met de vakbonden maakt. Hans kwam 1 september 2001 in dienst en kon onmiddellijk aan de slag met een veranderend economisch klimaat en de gevolgen die dat heeft voor de bedrijfsvoering en daarmee voor de medewerkers. Hoog tijd om hem eens aan de tand te voelen. Je werkt hier iets langer dan een jaar. Als je nu iets mag veranderen, waar kies je dan voor? Is de cultuur hier harder dan elders? Het mag van jou allemaal wat directer. Zitje dan wel in het juiste vak? Pakken we het veranderen echt zo anders aan dan in het verleden? Houd jij van veranderen? Hoe kan een mens zich volgens jou het best staande houden in deze onzekere tijden? Denk je dat bedrijfs- en het medewerkerbelang hier in balans zijn? "De manier waarop dingen bij Heineken worden omkleed, ik ben zelf erg direct en redelijk ongecompliceerd. Dat lijkt soms hard, maar het is gebaseerd op respect. De cultuur hier is daaraan tegengesteld. Heineken staat bol van de wellevendheid, maar ik zie ook afstoot- en uitsluitverschijnselen. Het lijkt misschien vriendelijk, maar er zit keihard gedrag in deze cultuur." "Gedrag kan hard zijn, een cultuur niet. Een cultuur is sterk of zwak. De cultuur binnen Heineken is erg sterk. Dat komt ook doordat het als familiebedrijf is begonnen. Een sterk voelbare cultuur heeft goede kanten. Je kunt er bijvoorbeeld niet langer dan een week onpartijdig tegenover staan. Dat zorgt voor een snelle natuurlijke selectie van mensen die daar wel of niet in passen. Aan de andere kant krijg je op die manier veel dezelfde soort mensen bij elkaar en dat is weer een nadeel." "Dat ligt aan je beroepsopvatting. Gelukkig wordt, zeker in deze tijden van verandering, de rol van Human Resource Management op de juiste waarde geschat. Als je dit vak goed wilt uitoefenen, moetje onbesproken én uitgesproken zijn. Onbesproken betekent, dat je je rol zuiver houdt. Uitgesproken betekent dat je, letterlijk, je rol 'inkleurt'. Je moet bereid zijn iets neer te zetten, wellicht tegen de stroom in. Dat vereist een grote mate van mentale onafhankelijkheid. Je kunt deze functie niet gemakkelijk uit carrièrebelang uitoefenen, zeker niet in een fase van verandering." "Die vraag kan ik moeilijk beantwoorden, want ik was hier toen niet. Ik denk dat de veranderingen op zichzelf niet zo anders zijn. Ik denk wel dat de gevolgen een andere dimensie hebben. Tot nu toe hadden veranderingen bijna geen personele gevolgen op het gebied van mobiliteit en werkgelegenheid. Het is nu minder vrijblijvend als het gaat om het doorvoeren van consequenties. Dat is een nieuwe dimensie. Voor het eerst staan inkomen en werkzekerheid bij Heineken ter discussie. Dat raakt mensen heel basaal. Waardering is belangrijk, maar boven alles gaat het aan het einde van de dag gewoon om het bestaansrecht." Tekst Wilma Gertenaar "Veranderen is een containerbegrip, een inhoudsloze kreet, en als zodanig niet interessant. Een verandering op hoog niveau afkondigen, betekent helemaal niets als je je niet kunt voorstellen wat het voor het individu betekent. Neem bijvoorbeeld 'Taking Heineken to the Next Level'. Dat wordt pas interessant als het op individueel niveau terechtkomt. Daar zal de verandering vorm moeten krijgen. Uiteindelijk gaat het om de behoefte aan een verandering in mensen. Ik ben niet van het vernieuwen, wel van nieuwe impulsen." "Veranderingen die te maken hebben met de kwaliteit van functioneren zijn relatief duidelijk. Iemand vertellen dat hij onder de maat functioneert is moeilijk, maar wel heel concreet. Veel van de huidige en komende veranderingen zijn echter gebaseerd op bedrijfseconomische keuzes. Ze hebben niets te maken met het functioneren van mensen. Dat is veel moeilijker. Het wordt dan nog belangrijker om goed uit te leggen waarom een bepaalde keuze wordt gemaakt. Ik verwacht niet dat iemand, die bang is zijn functie te verliezen, de vlag uithangt omdat er zo'n stevig management zit. Ik heb ook niet de illusie dat ik mensen kan overtuigen van de juistheid van een beslissing. Maar ze moeten weten dat erover is nagedacht, dat het niet een beslissing is die zomaar wordt genomen. Uiteindelijk houd je je staande door je gevoel van eigenwaarde, de wetenschap datje een goede bijdrage levert, door zelfvertrouwen. Daar kan een werkgever weinig aan veranderen. Mensen worden wendbaar en weerbaar doordat zij dat zelf willen en zelf organiseren. Alles wat een werkgever kan doen, is mensen blijven uitdagen, opleiden en trainen." "Ik heb bij Heineken het gevoel dat die balans er is, en sterker nog, dat hij af en toe doorslaat naar de kant van de medewerkers. De nieuwe collectieve afspraken die we met de bonden maken, zijn ook gewoon een kwestie van de wal die het 22 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 22