'Het is altijd dynamisch, maar nooit hectisch!' Op de afdeling Planning Werkvoorbereiding (P&W) van de Technische Service Organisatie (TSO) Taptechniek draait alles om de telefoon. Vanuit heel Nederland bellen dagelijks veel horecagelegenheden met vragen over storingen, nieuwbouw en onderhoud van tapinstallaties. P&W regelt, sinds januari 2003 vanuit Den Bosch, vervolgens zo snel mogelijk een passende oplossing. Oplossing Afwisselend -^WMMMnasiK»--- - V - Tekst Menno Middelkoop 14 Joop Borneman, het afgelopen jaar als projectleider betrokken bij de opbouw van P&W, maar per april 2003 onder de titel van afdelingsmanager, is enthousiast over de nieuwe afdeling. Niet alleen omdat zijn 25 medewerkers een hechte groep vormen, maar vooral omdat het succes van P&W al bij voorbaat vaststond. Joop: "Deze afdeling is een gigantische sprong voorwaarts. Voorheen hadden we Nederland opgedeeld in gewesten. Alle planwerkzaamheden vonden plaats op gewestelijk niveau, niemand had zicht op het landelijke plaatje. Dus het kon gebeuren, dat het bijvoorbeeld in gewest noord enorm druk was, terwijl men in gewest oost misschien tijd en mankracht overhield. Nu kunnen we veel efficiënter werken. Mensen die we elders over hebben, zetten we in waar op dat moment tekorten zijn. Dat is gunstig, want per 1 april 2003 krijgen we ook de aansturing van alle post-mix-activiteiten van Vrumona onder onze hoede. Extra werk, dus." Terwijl Joop Borneman aan het woord is, rinkelt in het P&W- hoofdkwartier voortdurend de telefoon. Headsets zijn in deze bedrijvige ruimte standaard onderdeel van het meubilair. Aan de kop van de achterste groep bureaus zit Christ Jan Koeken. Hij is met 26 jaar een van de jongste medewerkers van de afdeling en aan jeugdig enthousiasme ontbreekt het hem niet. Energiek beantwoordt hij de herhaaldelijk rinkelende Heineken Nederlands Beheer telefoon. 'Goedendag, TSO Taptechniek, zegt u het maar...' Christ Jan: "Het zijn gelukkig niet alleen storingsmeldingen die we hier binnen krijgen. De telefoontjes zijn onder te verdelen in drie categorieën: storingen, nieuwbouw en onderhoud. De ene keer lekt ergens een kraan, de andere keer functioneert een complete tapinstallatie plotseling niet meer. De ene melding heeft dan ook meer prioriteit dan de andere. Het is onze taak om dat uit te zoeken en een passende oplossing te vinden." Een bureau verderop zit zijn collega Audrey de Graaf. Hoewel de afdeling nieuw is, is er voor haar weinig veranderd. Voorheen deed zij exact hetzelfde werk vanuit exact dezelfde locatie. Audrey: "Het gewest zuidoost had ik al langer onder mijn hoede, mijn voordeel is dus dat ik de relaties in dit gebied al heel goed ken. De oprichting van de afdeling P&W is echter gekoppeld aan de invoering van een ander computersysteem. Dat is nieuw en even wennen." Het verhaal van Audrey wordt onderbroken door het gerinkel van haar telefoon. Ze knikt naar een collega tegenover haar, die het gesprek direct doorschakelt naar zijn eigen toestel. 'Goedendag, TSO Taptechniek, zegt u het maar...' "Kijk, dat vind ik ook zo leuk aan deze baan. Het werken in teamverband. Je doet alles met elkaar en voor elkaar, want samen is niet alleen", zegt Audrey.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 14