De tafel voor hem is bezaaid met glazen, flesjes, etiketten, spuitbussen met een geheimzinnige inhoud en nog geheimzinniger doorzichtige voorwerpjes. Het ontbreekt nog net aan rokende reageerbuizen, pruttelende ketels en een boek met toverspreuken. De magie van bierstylist Loek Janssen heeft geen hocus-pocus nodig. Wat doet een bierstylist? Hoe fotografeer je het ideale glas bier? Al vijfentwintig jaar werkt Loek Janssen bij Heineken Brouwerijen. Eerst als barman annex kelner in De Hooiberg, de ontvangstruimte van Brouwerij Zoeterwoude. "Daar liep ik mijn voorganger René Molenaar tegen het lijf", vertelt hij. "Hij vroeg me hem te assisteren bij het styleren van flesjes en glazen bier. Zo ben ik ruim twaalf jaar geleden in het vak gerold." "Mijn taak is bier er voor de camera mooi te laten uitzien. Glazen Heineken moeten een mooie, volle schuimkraag en een verfrissend uiterlijk hebben", zegt Loek. "Met reclame geef je immers het visitekaartje van je product af." Hij is dan ook aanwezig op elke locatie waar reclamefoto's en -films worden gemaakt, en dat gebeurt regelmatig in het buitenland. "De opnamen voor de Longneck-commercial waren bijvoorbeeld in Istanboel. Dat is dat filmpje waarin die hippe, maar vreselijk verlegen jongen op een meisje afstapt en niet meer kan uitbrengen dan 'Biertje?'. Het niet minder hippe uiterlijk van dat biertje was mijn werk." "Het blijkt dat consumenten een glas bier met druppeltjes erop aantrekkelijk vinden. Dat geeft een fris uiterlijk", vertelt Loek. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 12