ragen X Tom Heidman was in het verleden commercieel directeur bij Ahold en dus een klant van Heineken. Tegenwoordig is hij directeur van Retail Network, een nieuw bedrijf dat bestaat uit de winkelketens Perry Sport, Hans Anders, Scapino, Siebel, Prénatal en de Kijkshop. Tijdens de COR-themadag Communicatie op 15 november, waar zo'n 140 mede- zeggenschapsleden en leden van directie HNB aanwezig waren, was Tom Heidman gastspreker en nam hij plaats in het forum. Wij stelden hem 10 vragen over zijn ervaringen met Heineken en zijn kijk op de Nederlandse markt. 1 1 II 1. U hebt jarenlang met ons samengewerkt. Wat is uw beeld van Heineken? 2. Wat viel u op tijdens de COR-themadag Communicatie? 3. Wat is naar uw mening de rol van de medezeggenschap bij verandering? 6. U staat bekend als iemand die wars is van politiek. Kan een groot bedrijf zonder politiek? 7. Hoe inspireert u uw medewerkers? 8. Hoe ziet u in de toekomst de positie van retailers en producenten op de Nederlandse markt? 4. Wat is dé kritieke succesfactor voor een snelgroeiend bedrijf? 5. Hoe ziet Heineken er over tien jaar uit? 9. Hoe belangrijk is de uitstraling van een product in het schap? 10. Welke grote kansen ziet u voor internet? Tekst Wilma Gertenaar "Een duidelijke marktleider, aanvankelijk conservatief, maar dat verandert snel. Een tikkeltje arrogant, echter zeer professioneel. Een specifieke bedrijfscultuur die sterk overkomt, de mensen zijn zeer betrokken bij bedrijf en product." "Een goede dialoog tussen OR en bestuurders, nog wel enige afstand in beleving tussen achterban en ondernemingsraadleden. De mensen zijn wel zeer vriendelijk en beleefd naar elkaar, bijna een familiesfeer." "In de huidige tijd van elkaar steeds sneller opvolgende veranderingen is het steeds meer de rol van de OR om in een vroeg stadium deze verandering naar de achterban uit te leggen en te managen. Verandering heeft geen dreiging in zich, maar heeft een duidelijke positieve dimensie." "Het topmanagement bepaalt voor een groot deel of politiek nodig is of niet. Door heldere doelstellingen en open, maar vooral ook duidelijke en eerlijke communicatie, kun je politiek tot een minimum beperken. Het feit dat Heineken fysiek verdeeld is over veel plekken is daarbij een lastig bijverschijnsel." "Door blijk te geven van veel passie voor het vak, en niet vanuit beperkingen te denken." "Helaas zie ik momenteel weer een verharding optreden. Tijdelijk zal er sprake zijn van een krachtmeting tussen de steeds groter wordende retailers en de steeds groter wordende producenten. Op termijn, alles komt een keer terug, blijkt dat retailer en producent veelal hetzelfde belang hebben. Beiden proberen een relatie met de klant op te bouwen, hetgeen elkaar niet uitsluit." "De markt vraagt om een flexibele, innovatieve organisatie. Voor een bedrijf als Heineken is de uitdaging om niet slechts met een deel van het bedrijf deze rol te spelen, maar met het totale bedrijf in al zijn geledingen. Dat zijn er nogal wat, bleek mij tijdens de ondernemingsraaddag." "Tien jaar is in deze tijd erg ver vooruit. Vandaag de dag is Heineken nog steeds een bedrijf waar veel mensen met passie voor hun vak en product werken. Maar naar mijn idee zal het meer procesmatig worden aangestuurd." "De uitstraling van een product is een van de vele elementen op basis waarvan een product succesvol kan zijn." "Internet is mijns inziens voornamelijk een informatiemedium. Het speelt wel een steeds belangrijker rol in de ondersteuning van merk en merkbeleving. Naar mijn mening is de functie van internet onderschat in de interne ondersteuning van bedrijven." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 4