The name is Beer. ...Heineken Beer! Met zijn scherpzinnige humor en koelbloedige acties heeft James Bond al decennia geleden de wereld veroverd. Eerst met Sean Connery, later via Roger Moore en de laatste tijd met Pierce Brosnan. Jaren nadat de eerste Bond-film op het witte doek verscheen, is de Britse geheimagent nog altijd even populair bij het publiek. Maar die aandacht deelt hij tegenwoordig met zijn nieuwe partner 'in crime': Heineken. Verrassend en verfijnd Promotie undercover Vodka Martini, shaken not stirred... Tekst Menno Middelkoop Heineken heeft al langer een uitstekende relatie met de creatie van Ian Flemming. Bij de vorige films 'Tomorrow Never Dies' en 'The World is Not Enough' was Heineken al nauw betrokken en ook bij de nieuwste en twintigste Bond film 'Die Another Day' is weer sprake van een partnership. Waarom heeft een bierbrouwer eigenlijk zo veel aandacht voor geheimagent 007? Om verschillende redenen. In de eerste plaats heeft het medium film een ongekend bereik: marketingtechnisch is dat heel aantrekkelijk. Als je de juiste films weet te selecteren, heb je een ideaal en mondiaal platform voor de promotie van je product. En bovendien past de wereld van James Bond uitstekend bij Heineken. Bond-films zijn al tientallen jaren lang wereldwijd enorm populair bij een breed publiek, voornamelijk bij mannen tussen de twintig en veertig jaar. Precies de doelgroep die ook relevant is voor Heineken. Bovendien passen de verrassende acties en verfijnde smaak van de Britse geheimagent perfect bij het karakter van Heineken. Stoer, maar niet lomp. Kwalitatief, maar niet elitair. It's a perfect match. Naast de gebruikelijke filmpromotie profiteert Heineken van alle publiciteit rondom de film in de vorm van premières, filmfestivals en Oscar-uitreikingen en noem maar op. Al die publiciteit plus de aanwezigheid van bekende acteurs als Pierce Brosnan, Halle Berry en John Cleese, maar ook superster Madonna die de titelsong zingt, is natuurlijk heel gunstig voor Heineken. Zoals het een 'partner' van James Bond betaamt, weet Heineken wat het is om undercover te gaan. In de film 'Die Another Day' zitten enkele subtiele Heineken-momenten verstopt. Maar op een natuurlijke manier, zodat het de kijkers niet stoort. En zoals geheimagent 007 zich vroeg of laat altijd blootgeeft, zo speelt ook Heineken uiteindelijk open kaart. Er is bijvoorbeeld een commercial van dertig seconden voor de televisie en een speciale spot van 45 seconden voor in de bioscoop, gerelateerd aan de film uiteraard. Bovendien kunnen bezoekers van de website (www.heineken.com/bond) een leuke gadget in de vorm van een 'telefoonfles' van 0 in elkaar knutselen. Het is een spelletje waarvoor zij beperkte tijd hebben, maar dat maakt de uitdaging om het voor elkaar te krijgen des te groter. Op die manier betrekt Heineken de consumenten optimaal bij de samenwerking met James Bond. De nieuwste Bond-film 'Die Another Day' kende zijn wereldwijde première in het bolwerk van de British Secret Service: Londen. In aanwezigheid van de Royal Family werd de film daar op 18 november voor het eerst vertoond. Het vasteland van Europa en Azië volgen daarna in januari (de release in Nederland is 9 januari), Latijns-Amerika krijgt het spektakel in het voorjaar van 2003 te zien. Wie wil weten of de klassieke voorkeur van Bond - "Vodka Martini, shaken not stirred..." - dankzij de partnership nu ook verandert in een nieuwe bestelling - "Beer, Heineken Beer..." - moet zelf naar de film gaan. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 26