ragen aan PASOfto» De campagne tegen zwerfafval van de Stichting Nederland Schoon loopt sinds 23 augustus. Achterop onze vrachtauto's is te zien dat wij de doelstellingen van de campagne volledig onderschrijven. Maar wat zijn die doelstellingen eigenlijk en wat is de Stichting Nederland Schoon? Tien vragen aan Marielle van Aggelen, directeur van deze stichting, over de zin en noodzaak van de campagne. 1. Wat houdt de Stichting Nederland Schoon in? 2. Hoe is de Stichting Nederland Schoon ontstaan? 3. Wat is de aanleiding voor de campagne tegen zwerfafval? 4. Wat is de doelstelling van het offensief? 5. Wat houdt het offensief in? 6. Wie zijn de grootste veroorzakers van zwerfafval? 7. Wat is eigenlijk zwerfafval, valt bijvoorbeeld hondenpoep daar ook onder? 8. Hoe groot is de berg zwerfafval? 9. Zijn er, buiten die van het bedrijfsleven, nog andere initiatieven? 10. Wanneer is het offensief een succes? wivuReliloKB» Tekst Wilma Gertenaar "Nederland Schoon is een onafhankelijke stichting. Zij wordt gefinancierd door overheid, bedrijfsleven en belangenorganisaties als ANWB en Centraal Brouwerij Kantoor." "Onze stichting is in 1991 ontstaan naar aanleiding van het eerste convenant verpakkingen. Het probleem van zwerfafval maakte daar ook onderdeel van uit. Er is toen besloten dit gezamenlijk aan te pakken." "Campagne klinkt een beetje alsof je alleen posters ophangt. Je kunt beter zeggen: het offensief tegen zwerfafval. We waren iets dergelijks al langer van plan. Nu is er echter een deelconvenant verpakkingen afgesloten tussen overheid en bedrijfsleven. Het terugdringen van zwerfafval is daar onderdeel van. Een mooi moment om ons offensief te starten." "Het voorkomen en bestrijden van zwerfafval. In cijfers uitgedrukt betekent dat: in het algemeen op 1 januari 2004 langs de rijkswegen 40 procent minder zwerfafval. En specifiek op 1 januari 2006 voor de drankenindustrie: 80 procent minder blikjes en flesjes. Op diezelfde datum moet 45 procent van het algemene zwerfafval zijn verdwenen." "We willen bewustwording in gang zetten en gedragsverandering tot stand brengen bij de consument door buitencampagnes, gecombineerd met advertenties in dagbladen, commercials en inscript writing. Er is sprake van inscript writing als bijvoorbeeld in 'Goede Tijden, Slechte Tijden' een cafetaria is te zien met een affiche waarop Nederland Schoon staat. Daarnaast zijn er proef- en pilotprojecten die moeten uitmaken hoe een bepaalde doelgroep het beste kan worden aangesproken. We hebben pas een pilot afgerond onder middelbare scholieren in Gouda en Drenthe. De scholieren hebben zelf aangegeven hoe zij denken dat ze moeten worden aangesproken. Resultaat is dat die aanpak straks landelijk beschikbaar komt voor alle middelbare scholen. We initiëren voor grote bedrijven ook adoptieplannen voor hun omgeving. Zorg datje de rommel in de omgeving opruimt en laat ook zien dat je dat doet. De vrachtwagens van Heineken rijden nu rond met een print op de achterkant. Dat is een stap in de goede richting." "Jongeren, verkeersdeelnemers en recreanten." "Hondenpoep niet, maar verder al het afval dat kleiner is dan een vuilniszak." "Dat is niet precies bekend. We weten wel dat er langs de wegen honderdduizend ton afval ligt. Het kost Rijkswaterstaat acht miljoen euro per jaar om het afval langs de rijkswegen op te ruimen." "Gelukkig wel, ook gemeenten en buurten pakken het probleem op eigen initiatief aan. Gebleken is dat de grootste oorzaak van zwerfafval het feit is dat mensen zich geen eigenaar van de buitenruimte voelen. In Rotterdam noemen ze dat de buitenhuiskamer. Daar zijn ook initiatieven om mensen geveltuintjes te laten inrichten om op die manier betrokken te raken bij wat er buiten gebeurt. Rijkswaterstaat voert met ons langs snelwegen een campagne voor automobilisten." "Als we die 45 en 80 procent bereiken en als we het bij de mensen tussen de oren hebben gekregen dat ze zonder nadenken zwerfafval in de afvalbakken gooien, zoals ze nu ook zonder nadenken glas in de glasbak gooien." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 4