ragen aan
PASOfto»
De campagne tegen zwerfafval van de Stichting Nederland
Schoon loopt sinds 23 augustus. Achterop onze vrachtauto's
is te zien dat wij de doelstellingen van de campagne
volledig onderschrijven. Maar wat zijn die doelstellingen
eigenlijk en wat is de Stichting Nederland Schoon?
Tien vragen aan Marielle van Aggelen, directeur van deze
stichting, over de zin en noodzaak van de campagne.
1. Wat houdt de Stichting Nederland Schoon in?
2. Hoe is de Stichting Nederland Schoon ontstaan?
3. Wat is de aanleiding voor de campagne tegen zwerfafval?
4. Wat is de doelstelling van het offensief?
5. Wat houdt het offensief in?
6. Wie zijn de grootste veroorzakers van
zwerfafval?
7. Wat is eigenlijk zwerfafval, valt bijvoorbeeld
hondenpoep daar ook onder?
8. Hoe groot is de berg zwerfafval?
9. Zijn er, buiten die van het bedrijfsleven, nog
andere initiatieven?
10. Wanneer is het offensief een succes?
wivuReliloKB»
Tekst Wilma Gertenaar
"Nederland Schoon is een onafhankelijke stichting. Zij wordt gefinancierd
door overheid, bedrijfsleven en belangenorganisaties als ANWB en Centraal
Brouwerij Kantoor."
"Onze stichting is in 1991 ontstaan naar aanleiding van het eerste convenant
verpakkingen. Het probleem van zwerfafval maakte daar ook onderdeel van
uit. Er is toen besloten dit gezamenlijk aan te pakken."
"Campagne klinkt een beetje alsof je alleen posters ophangt. Je kunt beter
zeggen: het offensief tegen zwerfafval. We waren iets dergelijks al langer
van plan. Nu is er echter een deelconvenant verpakkingen afgesloten tussen
overheid en bedrijfsleven. Het terugdringen van zwerfafval is daar
onderdeel van. Een mooi moment om ons offensief te starten."
"Het voorkomen en bestrijden van zwerfafval. In cijfers uitgedrukt betekent
dat: in het algemeen op 1 januari 2004 langs de rijkswegen 40 procent
minder zwerfafval. En specifiek op 1 januari 2006 voor de drankenindustrie:
80 procent minder blikjes en flesjes. Op diezelfde datum moet 45 procent
van het algemene zwerfafval zijn verdwenen."
"We willen bewustwording in gang zetten en gedragsverandering tot stand
brengen bij de consument door buitencampagnes, gecombineerd met
advertenties in dagbladen, commercials en inscript writing. Er is sprake van
inscript writing als bijvoorbeeld in 'Goede Tijden, Slechte Tijden' een
cafetaria is te zien met een affiche waarop Nederland Schoon staat.
Daarnaast zijn er proef- en pilotprojecten die moeten uitmaken hoe een
bepaalde doelgroep het beste kan worden aangesproken. We hebben pas
een pilot afgerond onder middelbare scholieren in Gouda en Drenthe. De
scholieren hebben zelf aangegeven hoe zij denken dat ze moeten worden
aangesproken. Resultaat is dat die aanpak straks landelijk beschikbaar komt
voor alle middelbare scholen. We initiëren voor grote bedrijven ook
adoptieplannen voor hun omgeving. Zorg datje de rommel in
de omgeving opruimt en laat ook zien dat je dat doet.
De vrachtwagens van Heineken rijden nu rond met een print
op de achterkant. Dat is een stap in de goede richting."
"Jongeren, verkeersdeelnemers en recreanten."
"Hondenpoep niet, maar verder al het afval dat kleiner is dan
een vuilniszak."
"Dat is niet precies bekend. We weten wel dat er langs de
wegen honderdduizend ton afval ligt. Het kost Rijkswaterstaat
acht miljoen euro per jaar om het afval langs de rijkswegen
op te ruimen."
"Gelukkig wel, ook gemeenten en buurten pakken het
probleem op eigen initiatief aan. Gebleken is dat de grootste
oorzaak van zwerfafval het feit is dat mensen zich geen
eigenaar van de buitenruimte voelen. In Rotterdam noemen ze
dat de buitenhuiskamer. Daar zijn ook initiatieven om mensen
geveltuintjes te laten inrichten om op die manier betrokken te
raken bij wat er buiten gebeurt. Rijkswaterstaat voert met ons
langs snelwegen een campagne voor automobilisten."
"Als we die 45 en 80 procent bereiken en als we het bij de
mensen tussen de oren hebben gekregen dat ze zonder
nadenken zwerfafval in de afvalbakken gooien, zoals ze nu
ook zonder nadenken glas in de glasbak gooien."
Heineken
Nederlands Beheer