Een willekeurige ochtend Op tijd je mond houden Altijd alert je eigen ambulance Het horloge geeft 07.00 uur aan als Henk huize Ruys bereikt. Terwijl meneer Ruys nog een laatste krachtmeting aangaat met de jetstream in zijn buitenzwembad, wisselt Henk van auto en neemt plaats in die van meneer Ruys. Een vrouwenstem lijkt uit het niets te komen en geeft aan dat er berichten zijn. De 'dame' is onderdeel van een geavanceerde board computer, een doelmatige must voor iedere 'board member'. Navigatiesysteem, berichtenservice, telefoon en televisie in één. Meneer Ruys zal om 07.15 uur instappen voor de rit naar het Weteringplantsoen. Henk start zijn observatieronde in de omgeving van het huis. Uit veiligheidsoverwegingen wil hij niet zeggen waarop hij let. Maar er zijn geen bijzonderheden en Henk rijdt weer terug. Het gereedstaande koffertje wordt in de auto gezet en drie kranten worden zodanig op de leren achterbank gedrapeerd, dat de actualiteiten in één oogopslag te zien zijn. Klokslag 07.15 uur stapt meneer Ruys in. Het is al behoorlijk druk op de weg. Als mieren sluiten de auto's zich aan in de rij. "Hoe is je weekend geweest?", vraagt meneer Ruys en de twee wisselen hun ondernomen weekendactiviteiten uit. Henk is daarbij altijd behoudend. In de auto gelden namelijk regels. Er lustig op los kletsen is er niet bij. Het werk begint namelijk 's morgens al in de auto met het doornemen van de kranten. Bij de eerste geluiden van krantengeritsel houdt Henk dan ook wijselijk zijn mond. RvB-chauffeurs hebben een aparte rijstijl. Om te voorkomen dat de passagier op de achterbank letterlijk met de neus in de krant belandt, rijden ze beheerst en houden ze voldoende afstand. De speciale rijopleidingen die ze gemiddeld drie keer per jaar volgen, komen daarbij goed van pas. Henks werkende leven leest als een spannend jongensboek. Onderweg valt zijn oog op een man met een zwarte zonnebril in een witte auto. Verdacht, omdat er door de bewolking en het vroege tijdstip nog geen sprake is van enige zonnestraal. Als een havik boven zijn prooi, houdt Henk de man via de autospiegels een tijdje scherp in de gaten. Direct oogcontact of provoceren is uit den boze, wordt chauffeurs tijdens observatietrainingen geleerd. In geen geval mag er een conflictsituatie ontstaan, waardoor de aandacht op hen wordt gevestigd. Alhoewel het zeer verantwoordelijk werk is, staat Henk er zelf al niet meer bij stil. Het is een tweede natuur geworden. Maar aandacht trekken is niet altijd te voorkomen. "Vooral niet als het leeslampje 's avonds aan staat", zegt Henk. "Je moet eens zien wat voor manoeuvres mensen uithalen om te zien wie er in de auto zit!" De man-met-zonnebril verdwijnt in de achteruitkijkspiegel langzaam uit het zicht, een afrit af. Niets aan het handje... Bij binnenkomst in Amsterdam vergrendelt Henk de portieren. Veiligheid voor alles. RvB-chauffeurs volgen ook EHBO- en reanimatiecursussen. En of dat nog niet genoeg is, zegt Henk dat hij, waar hij zich ook bevindt, altijd het dichtstbijzijnde politiebureau en ziekenhuis weet te vinden. Henk is dus eigenlijk ambulance en politiewagen tegelijk! Het Weteringplantsoen komt in zicht. Henk rijdt de garage in en meneer Ruys stapt uit als de garagedeur weer is gesloten. "Hoe laat moeten we vanmiddag weg?", vraagt meneer Ruys. Henk, reistijdinschattingsexpert bij uitstek, zegt dat ze uiterlijk om 14.15 uur moeten vertrekken. "Aye, aye, sir!", roept meneer Ruys en hij verdwijnt naar binnen. 20 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 20