Nieuw Heineken-blik in Hong Kong Verzamelaars van bierblikjes in Hong Kong doen er goed aan enige Heineken 33cl-blikjes opzij te zetten. Binnenkort worden dit namelijk museumstukken. Het Heineken Identity-blikje, een nieuwe 'shaped can', komt er in november voor in de plaats. 'Een blikje dat zó mooi is, datje het bier dat het bevat, toch niet uit een glas gaat drinken? Dat drink je uit het blikje zelf!' Aldus de boodschap van de bijbehorende televisiecommercial. Heineken is een bekend (import)biermerk in Hong Kong. Het staat aan de top van een biermarkt, waar vele verschillende import- en lokaal gebrouwen bieren vechten om aandacht. Er is veel concurrentie; onze positie staat onder druk. Hoe kun je dan als gevestigd premiumbier benadrukken dat jij hét unieke, innovatieve kwaliteitsmerk bent? "Een van de manieren om dat te doen, is door de introductie van een nieuwe verpakking die nóg meer kwaliteit uitstraalt en zich daardoor beter van de concurrentie onderscheidt", vertelt Frederique Asberg, Packaging manager bij de Heineken Export Group. Om diezelfde reden zal de Heineken Longneck er de plaats innemen van de vertrouwde exportfles. De nieuwe shaped cans zijn eind september voor het eerst afgevuld in Den Bosch. Dat gebeurde op een hiervoor aangepaste Colonne 17, onder het toeziend oog van projectleider Yvonne Mars, teamleider Majo van Ravenstein en verpakkingsdeskundige Anton van Delft. Met een projectteam en een team operators is dit project uitgevoerd volgens de NPI-procedure (Nieuw Product Introductie) van Heineken Nederland Supply. Wekelijks zal de Bossche brouwerij 25.000 a 30.000 trays van deze blikjes afvullen voor Hong Kong. Het project geldt als een pilot voor andere markten. Ook Groot-Brittannië, Griekenland en Frankrijk willen overstappen op de Heineken Identity can. Vers van't Vat, oktober 2002 15 Tekst Yvonne van Stek

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 15