Boekhouden nieuwe stijl Jullie gaan dus over de centen? Wat is er dan zo modern? Waarom zijn de accountteams gevormd? Heineken brouwt heerlijk bier, maar zonder solide financiële basis zou daar maar bar weinig van terechtkomen. Voor die basis zorgen de mensen van Financial Services. De afdeling is onderdeel van Administrative Services Finance. Binnen Financial Services zijn drie accountteams actief: voor Heineken Nederland Supply, Heineken Nederland Business Services en Heineken Brouwerijen. Ed Prins, Richard Beukhof en Emil Affourtit, over het nut van een goede financiële administratie. "Wij bemoeien ons juist niet met geld. Onze functie is niet het geven van financieel advies. Wij gaan ervan uit dat klanten hun budget heel goed zelf kunnen bewaken. Mochten ze daarbij hulp nodig hebben, dan kunnen ze terecht bij bijvoorbeeld de fiscale juristen en de verzekeringsadviseurs van Administrative Services Finance. Wij houden voor onze klanten de verschillende geldstromen in de gaten. Eigenlijk zijn we op een moderne manier aan het boekhouden." "We houden ons tegenwoordig actief bezig met de verbetering van bepaalde processen. Daarvoor sluiten we met onze klanten zogenoemde 'service level agreements'. Dat wil zeggen dat we zwart op wit afspraken vastleggen over het niveau van onze dienstverlening. Een factuur bijvoorbeeld moet binnen vierentwintig uur op juistheid zijn gecontroleerd. 'Matchen', noemen wij dat. Maar om dat te kunnen doen, moeten de goederen op die factuur op tijd zijn ingeboekt. We zijn dus mede afhankelijk van wat anderen doen. Kunnen wij ons niet aan zo'n afspraak houden, dan hebben we een probleem. In overleg met de betreffende klant moeten we ervoor zorgen dat het proces beter gaat lopen. Modern is ook, dat we niet meer domweg alleen vóór, maar juist ook mét onze klanten werken. We ontplooien in samenwerking met hen nieuwe initiatieven. Zo zijn we met onze klant HNS bezig met het project 'self-billing'. Self-billing wil eigenlijk zeggen dat niet de leveranciers, maar wijzelf facturen opstellen. Nu is het zo, dat een leverancier goederen of diensten levert en daarvoor een rekening stuurt. Wij willen naar een ander systeem. Zodra wij iets geleverd krijgen, sturen we de leverancier een creditnota, die automatisch wordt betaald. Voorlopig concentreren we ons daarbij op vijftig tot zestig grote leveranciers. Geen kleinigheid, als je bedenkt dat wij per jaar ongeveer 80.000 inkoopfacturen behandelen. Self-billing is bij onze collega's in Spanje al een succes: van de 60.000 facturen wordt daar tachtig procent via self-billing voldaan." "In de eerste plaats natuurlijk vanuit de servicegedachte. De mensen in de verschillende teams zijn expert op het gebied van hun klant. Het accountteam voor Heineken Brouwerijen bijvoorbeeld heeft regelmatig contact met hun klant in Leidschendam. Tijdens die gesprekken komen ontwikkelingen, die nu lopen of in de toekomst mogelijk Heineken Nederlands Beheer Tekst Wilma Gertenaar en Arno Verbaas

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 12