Ze is nog maar net begonnen, 16 september om precies te zijn. Op die dag startte Viviane Vandermeulen in de nieuwe functie van manager Arbodienst. Na haar studie bedrijfskunde in Groningen werd ze, via het P&O-traineeship van Heineken, P&O-functionaris bij DCS en vervolgens teamleider. Als ze 1 oktober dit interview geeft, kent ze nog niet alle ins en outs van de Arbowereld. Maar ze weet heel goed wat ze wil en - nog belangrijker - waar ze met de Arbodienst naar toe wil. Ben je landelijk manager? Hoe is de eerste indruk van je nieuwe afdeling? Wat is jouw opdracht? Wat kun jij aan de Arbodienst toevoegen? Zijn die drie partijen allemaal even belangrijk? Wat hebben jullie nog nodig om goed te kunnen draaien? Tekst Wilma Gertenaar Wat doe 10 "Ja, we zitten op drie locaties: Den Bosch, Bunnik en Zoeterwoude. Van daaruit bereiken we alle werkmaatschap pijen in Nederland." "Ik begin al hartstikke trots, want we zijn gisteren door het bureau Lloyd's geaudit en dat hebben we perfect gedaan. Er was niet één verbeterpunt, alleen wat aanbevelingen. Dit is natuurlijk te danken aan de mensen die zich hier echt een slag in de rondte hebben gewerkt om te zorgen dat het allemaal op tijd klaar was. Een hele klus, want ten eerste moet het kwaliteitshandboek perfect in orde zijn. Daarnaast moet Lloyd's ook kunnen zien of je wel uitvoert wat je zo keurig op papier hebt gezet. Dat ging allemaal perfect." "Wij willen graag in de komende periode het gesprek aangaan met de klant. Dat lijkt een dooddoener, maar dat is het niet. In de afgelopen tijd is de basis van de Arbodienst op orde gebracht. Het verzuimspreekuur loopt, de Arboteams zijn ingesteld en er is een inhaalslag gemaakt met het uitvoeren van RI&E's (Risico Inventarisatie Evaluatie)." "Nu is het tijd voor een verdieping van dat gesprek. Wat heeft een klant nodig? Als bijvoorbeeld bij een werkmaatschappij het ziekteverzuim omhoog gaat, moeten we praten over de oorzaken en natuurlijk de oplossingen. Datzelfde geldt voor de uitkomsten van een RI&E. Veel mensen denken nog dat wij er zijn om oren uit te spuiten en aspirines te verstrekken. Wij zijn echter al lang geen medische dienst meer, maar een Arbodienst. Een belangrijk verschil." "Ik ben geen arts, dus moet ik het ook niet hebben van mijn medische kennis. Gelukkig is die kennis hier voldoende aanwezig. Ik heb wel leidinggevende ervaring en een grote interesse in Arbo-aangelegenheden. Bovendien wordt het Arbobeleid gemaakt en uitgevoerd door drie samenwerkende partijen: Arbodienst, P&O en leidinggevenden. Heineken Nederlands Beheer Door mijn vorige functies ken ik de problemen waar P&O'ers en leidinggevenden tegenaan lopen als het gaat om het terugdringen van het ziekteverzuim en het vormgeven van het Arbobeleid. Ik denk dat dat een belangrijk voordeel is." "In ieder geval ligt de eerste verantwoordelijkheid bij de medewerker en zijn of haar direct-leidinggevende. Verder is het echt een samenwerkingsverband. Niet meer zoals vroeger toen men tegen de arts zei: 'Dokter, het ziekteverzuim is veel te hoog, wat ga je daaraan doen?' Er zijn nu allerlei vormen van overleg, zoals de Arboteams waar de unitmanagers, Arbodienst en hoofden P&O overleggen. Maar er zijn ook veel Sociaal Medische Teams waarbinnen de leidinggevenden, P&O- adviseurs en Arbo-artsen overleggen." "Vooral die Arboteams zie ik als heel erg belangrijk. Niet alleen om het bestaande ziekteverzuim terug te dringen, maar ook om ziekteverzuim te voorkomen en de uitvoering van het Arbobeleid te borgen. Als de unitmanager dat belangrijk vindt, straalt hij dat uit naar de leidinggevenden van zijn afdelingen. Als die leidinggevenden daarop ook worden aangesproken, staat er echt iets. Want waar gebeurt dat nu echt? Bij DCS stond ziekteverzuim natuurlijk bij teamleiders in de resultaatgerichte beoordeling, maar pas sinds kort dachten we na over die mensen die al zo lang ziek zijn, datje kunt aannemen dat zoeken naar een passende functie beter is. Wat kunnen die mensen dan wel doen? Dat is de vraag die we moeten beantwoorden." "Vooral duidelijkheid. Een van de eerste dingen die ik wil doen, zodra ik een beetje mijn weg heb gevonden, is een duidelijke visie opstellen. Dit is de Arbodienst, dit zijn de verantwoordelijkheden en dit zijn de plichten. U kunt hiervoor wel en daarvoor niet bij ons aankloppen. Als zo'n visie in goed overleg met de in- en externe gesprekspartners tot stand komt, denk ik dat het hele leuke jaren worden hier."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 10