Gesponsord door De Uitmarkt in Amsterdam vond plaats op 23, 24 en 25 augustus. Het is inmiddels een beproefd concept dat al 25 jaar werkt. Het grote nieuws dit jaar is dat Brand sponsor is. Op de avond van het openingsconcert spraken we Jaco de Kempenaer, junior brandmanager Brand bier, over het sponsoren van een groot evenement dat jarenlang met Heineken was verbonden. Een mooie avond in Amsterdam waar Brand kwam, zag en overwon. Presentatie Aansluiting vereist Bescheidenheid siert het bier Welkomstpoorten Weer of geen weer Tekst Wilma Gertenaar Met groot gemak balanceren vier jonge mensen op de één meter hoge stelten. Een van hen doet zelfs een soort breakdance. Staande op een platte wagen hangt Jaco de Kempenaer voorzichtig een Major Tom-installatie met Brand bier op de rug van een van de steltlopers. Een behoorlijk gewicht als je zo je best moet doen om in balans te blijven. Toch lijkt het niet echt een probleem te worden. De jongen doet met de installatie op zijn rug een paar voorzichtige stappen en lijkt wonderwel te blijven staan. Hoog torenen ze boven ons uit. Een mooi groen Brand-schort, een wit overhemd met strik en een gestreepte, bijna eindeloos lange broek. Je zou kunnen zeggen: representatief op vele onderdelen. Presentatie is precies waarmee Jaco zich al maanden bezighoudt als het om de Uitmarkt gaat. Dit jaar nam Brand de sponsoring van de nationale opening van het cultureel seizoen over van Heineken. Een logische keuze want Brand en de Uitmarkt lijken voor elkaar gemaakt. Beide willen een podium bieden aan een breed scala van culturele activiteiten. Toch is de jarenlange band tussen Heineken en de Uitmarkt voor Jaco wel een extra uitdaging. Hoe zorg je er immers voor dat je als nieuwe sponsor bij mensen op het netvlies blijft hangen? Jaco ziet het als volgt: "Brand presenteert zich op de Uitmarkt eigenlijk op twee manieren. Natuurlijk als bierleverancier, waarbij de groen met rode merkuitstraling hoort die je overal op de horecapunten aantreft. Daarnaast wil Brand als sponsor in contact komen met de consument. Daarmee onderscheid je je van andere biermerken. Brand is een kwalitatief biermerk met aandacht voor culturele activiteiten. Dat is ook het thema van de televisiespotjes en posters. Brand biedt daarop de artiesten fysiek een podium met het kratje. Dit sluit naadloos aan bij de doelstelling van de Uitmarkt: de artiest staat centraal." "De Uitmarkt wordt jaarlijks mogelijk gemaakt door de inzet van honderden vrijwilligers. Ook de artiesten werken belangeloos mee. Het zijn niet alleen de sponsors die dit evenement mogelijk maken. Een te nadrukkelijke aanwezigheid van een sponsor doet zelfs afbreuk aan het karakter van het evenement. Vanuit dat oogpunt zijn we steeds op zoek naar subtiele merkuitingen, zowel op de horecapunten als in de overige communicatie. Ik denk dat we daarin met de televisiecommercial, printcampagne en steltlopers aardig zijn geslaagd." "Naast ondersteuning proberen we ook altijd nog iets toe te voegen aan een evenement. Daarom werden speciaal voor de Uitmarkt twee welkomstpoorten ontworpen en gemaakt door Hans Brandwacht. Ook hiervoor geldt: wel kwaliteit maar geen schreeuwerigheid. Mensen worden niet gedwongen door de poort naar binnen te gaan. Ze kunnen hem net zo makkelijk ontwijken. Doordat er zitplaatsen aan zijn bevestigd, kunnen de poorten ook worden gebruikt als rust- of ontmoetingsplaatsen. Maar het belangrijkste is dat de vormgeving interessant genoeg is om de aandacht te trekken. Alles beweegt en verandert voortdurend." Gevraagd naar zijn grootste angst voor de komende dagen, zegt Jaco: "Slecht weer." Zoals elk buitenevenement valt of staat het met het weer. Hij heeft wel iets achter de hand voor het geval de weergoden de Uitmarkt niet goed gezind zijn. Bij slecht weer kunnen de mensen namelijk aan de verschillende kraampjes een Brand-regenhoed en Brand-poncho kopen. Het is duidelijk: aan alles is gedacht. Jaco is druk, deze laatste uren voor de start. Alle planning en activiteiten van de afgelopen maand komen nu samen. Vooral logistiek was het een uitdaging. De Uitmarkt valt namelijk in hetzelfde weekend als het Limburgse Preuvenement, een ander typisch Brand-evenement. Materiaal en mensen zijn in dit weekend dan ook tot het uiterste gerekt. Maar daar merkje niets van als je over het veld loopt, gelokt door de eerste tonen van een spetterend optreden op een van de podia. 6 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 6