10 vragen aan Afdeling Customer Support Control Brewery Design Modules Wat doe jij eigenlijk? Reportage Heineken Servicegraad en productiviteit Nederlands Beheer Inhoud Voor de officiële start van Heineken Nederland Supply (Productie Nederland) op 1 januari 2002 hebben wij met onze klanten Heineken Brouwerijen, Heineken USA en Heineken Export Group belangrijke afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld over het 'op tijd en volledig' afleveren van orders met, vanzelf sprekend, de juiste kwaliteit. Sinds we deze processen daadwerkelijk meten, blijkt dat we op veel punten aanzienlijk kunnen verbeteren en gewapend met die kennis de juiste acties kunnen ondernemen. Om de prestaties van onze brouwerijen te vergelijken en te beoordelen, gebruiken we het BCS-systeem (brouwerij- vergelijkingssysteem) en benchmarking. In het BCS-systeem zijn de relevante productiegegevens van vrijwel alle Heineken-brouwerijen wereldwijd verwerkt, waaruit we de 'best practices' kunnen halen. Benchmarking, de bezoeken die we regelmatig over en weer aan collega's/ concurrenten brengen, geeft inzicht in eikaars prestaties. Afgelopen herfst hebben we bijvoorbeeld bezoeken gebracht aan collega's in de USA, Mexico, Australië en Japan. Het motto in Den Bosch is dan ook: 'Productie Den Bosch neemt deze uitdaging aan!' Godfried Meijer, Brewery manager Den Bosch Wij dachten altijd dat we alles erg goed deden. Maar een gevoel kan bedrieglijk zijn, want met name uit de benchmarking en uit BCS kwam duidelijk naar voren dat onze productiviteit lager ligt dan elders het geval is in vergelijkbare situaties. Dit maakt ons er nog meer van bewust dat productiviteitsverbetering en verlaging van de kosten onze hoogste prioriteiten zijn. Zeker als je de snelle ontwikkeling van onze concurrenten in de biermarkt ziet. Onze stijgende marktinspanningen moeten worden gecompenseerd met productiviteits verbetering en lagere productiekosten om de continuïteit van het Heineken- succes zeker te stellen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 2