...maar dan anders Hij straalt weer als vanouds op de Tweede Nassaustraat in Amsterdam. En niks 'Biertje?' - gewoon nog lekker ouderwets 'Heineken's Bieren'. Hoe een oude muurschildering werd herontdekt en gerestaureerd. Echt oud Biertje Tekst Arno Verbaas Muurschilderingen zijn in feite de voorlopers van onze reclameborden of, in vaktaal, 'billboards'. De reclamemakers van pakweg honderd jaar geleden gebruikten geen aanplak borden of posters die om de zoveel weken verwisseld worden. In plaats daarvan beschilderden ze blinde vlakken op muren. "In feite waren muurschilderingen niet eens zo bijzonder. Eind negentiende, begin twintigste eeuw werden ze op grote schaal aangebracht", vertelt Mare Stegeman. Hij is een geboren en getogen Amsterdammer en speurt al jaren de gevels in de binnenstad af, op zoek naar onontdekte juweeltjes. Dat doet hij uit pure belangstelling, dus zonder ervoor te worden betaald. "Tegenwoordig kom je zulke oude schilderingen natuurlijk niet zo vaak meer tegen. Ik schat dat ik er in Amsterdam tot nu toe zo'n 150 heb gezien. Ze zijn allemaal tussen de vijftig en honderd jaar oud. De meeste bestaan alleen uit tekst; sommige zijn groter, hebben verschillende kleuren en gaan vergezeld van een afbeelding." De meeste oude muurschilderingen worden volgens Stegeman bij toeval ontdekt: "Vaak zijn ze jaren geleden verdwenen onder een nieuwe laag verf. Die verf verweert in de loop van de tijd, bladdert af en geeft dan de onderliggende schildering prijs." Bij de reclame voor 'Heineken's Bieren' was dat niet anders. Stegeman kwam de muurschildering op het spoor na een tip van Richard Hengeveld, buurtbewoner en net als hij gek op oude gevels. "Richard belde me dat er bij Van Ramesdonk, een voormalig café, een steiger stond", vertelt Stegeman. "De eigenaar van het pand wilde de gevel schoonmaken door hem te laten zandstralen. Dat zou funest zijn voor de schildering. Gelukkig heb ik hem weten om te praten. De schildering mocht blijven zitten, op voorwaarde dat we haar netjes zouden restaureren." Dat is inmiddels gebeurd. Op een gele achtergrond met zwarte omlijning staat in rode en groene letters Café v. Ramesdonk Vergunning Heineken's Bieren Telef- 80316. "Blijkbaar vond de café-eigenaar het feit dat hij Heineken mocht verkopen uitstekende reclame", zegt Stegeman. "Omdat de muurschildering er nu weer als nieuw uitziet, zie je zelfs bijna niet dat ze écht oud is. Maar als je wat beter kijkt, is het overduidelijk. De toevoeging 's aan Heineken is al lang verdwenen en een vijfcijferig telefoonnummer kennen we nu ook niet meer. Daarnaast is er een 'oud' lettertype gebruikt en zijn de kleuren anders dan die Heineken tegenwoordig gebruikt." Deze Heineken-reclame, in de buurt van de plaats waar het in 1864 allemaal begon, is in ieder geval gered en kan weer jaren mee. Stegeman zit ondertussen niet stil. "Ik ontdek nog steeds nieuwe muurreclames. En tien tegen één dat er nog meer Heineken-gerelateerde schilderingen boven water komen!" Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 24