Customer Support Control (CS&C) is onderdeel van DCS en verantwoordelijk voor de orderstroom, ritplanning, vrachtprijscalculatie en voorraadbewaking voor de binnenlandse markt. In werk vertaald, betekent dat het aannemen en invoeren van bestellingen van 224 klanten. Het maken van een ritplanning om al die bestellingen op hun plaats te krijgen en het bewaken van de voorraden en de juiste verdeling hiervan over de verschillende vestigingen. De afdeling bestaat uit negen mensen, zeven fulltimers en twee parttimers. Twee van hen waren tijdens het gesprek afwezig wegens vakantie en andere bezigheden. Het werd een gesprek met een hoofdrol voor de telefoon die stug door bleef rinkelen. Over de biermarkt en bestellingen Over klanten Veruit de meeste bestellingen, bijna vijftig procent, komen binnen via de fax. In opkomst en inmiddels een goede tweede is het elektronisch bestellen via EDI (electronic data interchange). Een kwart van de bestellingen wordt via de telefoon gedaan en een beperkt aantal klanten maakt gebruik van het 'just-in-time'- systeem waarbij CS&C de voorraden van de klant volgt en automatisch aanvult zonder dat er besteld hoeft te worden. Barry: "We stelden eigenlijk net vast dat wij in de bestellingen niet zoveel hebben gemerkt van een dalende biermarkt." Sven: "Dat is voornamelijk te danken aan de acties die Commercie in het afgelopen jaar heeft afgesproken." Barry: "Ja, we hebben erg veel acties gehad. Geen premiumacties waarbij de consument een aardigheidje krijgt bij een krat bier, maar price-off acties per winkelketen." Peter: "We hebben er nu iedere week wel één. Voor ons zijn dit wel makkelijke acties. Bij premiumacties moetje apart voorraad houden, deze acties worden uit de gewone voorraad geleverd en dat scheelt een heleboel tellen." Tekst Wilma Gertenaar CS&C levert aan de Heineken Brouwerijen-vestigingen in het land en voor thuisverbruik aan bijna alle grote en minder grote winkelketens.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 12