t Hij is onder meer de bedenker van de containerterminal in Den Bosch. Onlangs was hij in het Heineken-nieuws wegens het behalen van zijn doctorsgraad. Toch begon hij 28 jaar geleden 'gewoon' als elektrotechnisch tekenaar/constructeur. Nu is Constant van den Thillart senior manager Environmental Affairs (Milieuzaken) in Den Bosch. Een totaal andere functie dus. Hoe ben je in de 'milieuhoek' terechtgekomen? Waarom heb je daarna nog een universitaire studie gevolgd? En waarom ben je gepromoveerd? Wat is het leukste project waaraan je op dit moment werkt? Wat vindt men binnen Heineken van dit project? Op welk project ben je trots? Wat vind je het leukst aan je werk? Tekst Liesbeth Groeneveld eigenlijk? "Het milieu boeit me enorm: het is tegelijkertijd technisch, technologisch en maatschappelijk georiënteerd. Toen een bevriende ambtenaar me aanraadde HTS Milieukunde te gaan studeren, hoefde ik niet lang te twijfelen. De studie naar het milieu verkeerde op dat moment in een pioniersfase en er waren op dat terrein dus veel dingen te doen." "Nadat ik mijn HTS-opleiding had afgerond, wilde ik mezelf breder ontwikkelen en vooraan blijven lopen. Ik had het gevoel dat ik nog niet was uitgestudeerd. Daarom ben ik Milieukunde gaan studeren aan de TU Delft. Die studie heb ik afgesloten met een master-scriptie over de bescherming van industriële hoogwaardige grondwateronttrekkingen." "Ik had nogal wat commentaar op de concretisering van de milieuwetten en -regels. Maar met commentaar alleen red je het niet; je moet ook zelf ideeën ontplooien over hoe het anders zou kunnen. Samen met een Delftse studievriend ben ik promotieonderzoek gaan doen. Dat heeft ongeveer acht jaar geduurd en resulteerde in het proefschrift 'Industriële samenwerking op bedrijventerreinen'. We hebben een model ontwikkeld waarin bedrijven en overheid op een begrijpelijke manier over milieu kunnen communiceren. Door samenwerking tussen bedrijven onderling en tussen bedrijven en de overheid kun je efficiënter en milieubewuster werken. Het model is toegepast op het Brabantse bedrijventerrein 'De Rietvelden' en vindt inmiddels op tientallen bedrijventerreinen navolging." "Samen met Heineken Technical Services werk ik aan het zogenoemde bostelscheidingsproject. Bostel is een bijproduct van bier, het zijn de resten van het mout. Al jaren verkopen wij bostel als veevoer. In het bierbostel zitten, naast bepaalde vezels, heel veel eiwitten. Wij willen eiwitten en vezels van elkaar scheiden. De geconcentreerde eiwitten verkopen wij dan in pelletvorm, kleine brokjes. Het voordeel daarvan is dat het bostel in die vorm minder volumineus is. Bovendien is het straks ook geschikt als voer voor bijvoorbeeld kippen en andere dieren, terwijl nu alleen koeien het eten. De vezels worden verbrand. De energie die daarbij vrijkomt, kunnen we weer in de brouwerij gebruiken. Niet alleen Heineken, ook veevoederproducenten en energiebedrijven doen mee aan dit project. Het is mijn taak om namens Heineken contacten te leggen, mensen bij elkaar te brengen, te lobbyen en de plannen concreter te maken." "We zijn al drie jaar bezig om het project van de grond te krijgen. Je moet intern lobbyen: collega's en partijen binnen Heineken proberen zover te krijgen dat ze het zien zitten. Een project als dit is namelijk geen kernactiviteit van Heineken. We zijn een bedrijf dat winst moet maken. Toch is het van wezenlijk belang dat Heineken het initiatief neemt aandacht te schenken aan dit soort projecten; het past immers bij duurzaam ondernemen. Het milieu is voor Heineken een belangrijke factor, maar we verliezen het economisch belang niet uit het oog. Het is niet reëel om alleen naar de milieukant te kijken, want dan krijg je geen project van de grond. Met een combinatie van beide krijgen we ondernemers meestal wél over de streep." "Ik heb de containerterminal in Den Bosch mede van de grond gekregen. Dat is een project dat vijfjaar heeft geduurd. Ik opperde hier het idee om volle containers tegen lege uit te wisselen. Dat gegeven mocht ik verder uitwerken en zo ging het balletje rollen. Het zit zo: containers komen hier gevuld met goederen aan. Die goederen worden hier in de regio, binnen een straal van zo'n 25 kilometer, afgezet. De lege containers worden ingeleverd bij Heineken, en wij vullen ze vervolgens weer met onze producten. Deze werkwijze biedt economisch voordeel en is minder milieubelastend. Ik heb wel eens uitgerekend hoe groot dat voordeel is: met de uitgespaarde energie kan Heineken ongeveer 300.000 hectoliter bier brouwen." "De diversiteit aan onderwerpen. Verder ontmoet ik ongelooflijk veel verschillende mensen en dat is erg leuk. Ik vind het een uitdaging om voor een prachtig bedrijf als Heineken mijzelf in mijn werk verder te ontwikkelen. Ik doe nu wat ik altijd al graag wilde. Als ik mensen hoor klagen over kansen binnen Heineken, zeg ik: er zijn uitdagingen genoeg! Maar niets gaat vanzelf." 10 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 10