Als het plan maar Een bruin café in de binnenstad beginnen of uitbreiding van je chique restaurant aan de Reeuwijkse plassen? Dan wil je als ondernemer natuurlijk weten waar je aan toe bent. Is je onderneming verantwoord en kun je je brood ermee verdienen? Ondernemers die met zulke ideeën en vragen rondlopen, kunnen terecht bij Heineken. De afdeling Bedrijfsadviezen in Leidschendam onderzoekt ondernemingsplannen van zowel beginnende als gevestigde horecaondernemers. Bert Vriens, Ama Souhuwat en Ria Pasterkamp vertellen hun precies waar de sterke en zwakke punten liggen. Wat doet de afdeling Bedrijfsadviezen precies? Hoe komen klanten met jullie in contact? Hoe werkt een haalbaarheidsonderzoek? Niet aile plannen worden uitgevoerd? Doen jullie nog meer voor ondernemers? Hoeveel projecten doen jullie per jaar? Wat zijn jullie toekomstplannen? JU Jjgf Tekst Liesbeth Groeneveid "Wij zijn een kenniscentrum van de horecabranche en doen voornamelijk haalbaarheidsonderzoeken voor eigenaars van nieuwe en bestaande horecabedrijven en -projecten. De horeca kent veel meer onzekerheden dan andere branches. Gedegen onderzoek is daarom noodzakelijk als je een café of een ander bedrijf in de horeca begint." "Als een ondernemer een horecabedrijf wil beginnen, kan hij of zij dat voorleggen aan een vertegenwoordiger van Heineken. Betreft het bijvoorbeeld een klein café, dan handelt de vertegenwoordiger alles zelf af. Hij kent zijn werkgebied natuurlijk, waardoor hij goed kan inschatten of een onderneming een kans van slagen heeft. Wanneer een project omvangrijker is en er grotere financiële belangen spelen, kan hij ons inschakelen. Hij betaalt ons van zijn eigen budget; de rekening daarvoor kan hij bij de klant neerleggen. Wij komen dus alleen in actie op initiatief van een vertegenwoordiger; een ondernemer kan ons niet rechtstreeks benaderen. Heineken is méér dan alleen bierleverancier. Wij bieden klanten een service die ze elders niet krijgen en zo verstevigen we de relatie. Een bijkomend voordeel is dat wij op onze beurt inzage krijgen in de ins en outs van een bedrijf." "We inventariseren eerst de aanbodzijde in het gebied waar de ondernemer zijn bedrijf wil opzetten. Dat wil zeggen dat we bekijken hoeveel vergelijkbare bedrijven er al zijn. Daarnaast analyseren we demografische gegevens zoals het aantal inwoners, het aantal werkenden en de leeftijdsopbouw, en gegevens over het uitgavenpatroon van mensen. Zo maken we een schatting van de horecabestedingen in het gebied. We kunnen een plan natuurlijk niet alleen vanaf papier beoordelen. Daarom voeren we minstens één gesprek met de ondernemer. Het bedrijf en de eigenaar of exploitant zijn immers nauw met elkaar verweven. Tevens bekijken we de locatie. Daarbij letten we op bereikbaarheid, uitstraling en capaciteit en bekijken we of het concept geschikt is. Op 100 m2 een grand café beginnen kan natuurlijk niet." "Wij krijgen veel horecaplannen onder ogen. Daar zitten goed doortimmerde plannen tussen, maar er zijn er ook veel die onvolledig zijn", vertelt Bert Vriens. "Soms ben ik na een intakegesprek meteen klaar. Een mooi voorbeeld is een dartvereniging met achttien leden. Die wilden een eigen dartcentrum beginnen, terwijl ze alleen op maandagavond darten. Ze hadden een pand op het oog van zo'n 600 m2 met een huurprijs van ongeveer 80.000 euro per jaar. De nood zakelijke omzet die daarbij hoort is bijna 1 miljoen euro. Dat is voor zo'n kleine vereniging absoluut niet te doen." Ama Souhuwat: "Je ziet dus ook wel eens luchtfietsers voorbijkomen. Gelukkig zijn de meeste plannen serieus en die verdienen alle aandacht." "Naast haalbaarheidsonderzoeken verzorgen we ook knelpuntanalyses. Ondernemers kunnen bij ons terecht met problemen waar ze zelf niet uitkomen. Het wringt bijvoorbeeld ergens in de exploitatie, waardoor er geen winst wordt gemaakt. We onderzoeken dan samen waar het probleem zit en doen voorstellen om de situatie te verbeteren. Ook worden we vaak ingezet bij de verkoop van een bedrijf. De verkoper is dan nog steeds onze klant. We bekijken of de prijs die hij in gedachten heeft voor zijn horecagelegenheid reëel is en tegelijkertijd zoekt de vertegenwoordiger een koper. Voor de nieuwe eigenaar bekijken we of hij met het bedrijf zijn brood kan verdienen." "Dat hangt af van de duur van de haalbaarheidsonderzoeken. Daarnaast is de kwaliteit van een plan natuurlijk van belang. Als het er goed uitziet, kunnen we heel snel een rapport maken. Is een plan incompleet en moeten we wachten op gegevens, dan duurt het langer. We streven ernaar dat ondernemers binnen twee weken duidelijkheid hebben. Gemiddeld handelen we per jaar zo'n 180 projecten af, uiteenlopend van cafés tot grote uitgaanscentra en discotheken." "We willen onze specifieke kennis en ervaring breder in de organisatie bekendmaken. Verder gaan we ons meer richten op grotere projecten en wat minder op het kleinere werk. Alle service kost geld. Een vertegenwoordiger kan ons niet zomaar inzetten op kleine hectoliterpunten." 6 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 6