ragen aam Alle medewerkers van Heineken in Nederland ontvingen op 19 juli het personeelsbulletin 'De handen ineen bij dienstverlening'. Wij stelden tien vragen aan Mare Koster, voorzitter directie HNB, om meer te weten te komen over het concept Shared Services: het delen van de diensten en activiteiten die niet tot de kernactiviteiten van alle werkmaatschappijen van Heineken in Nederland behoren. 1. Waarom kiest Heineken voor Shared Services? 2. Gaat het om een paar afdelingen? 3. Hoe ver staan we met de plannen? 4. Hoe worden wij op de hoogte gehouden? 5. Gaat het banen kosten? 6. Hoe gaat dat dan in zijn werk? 7. Gaan deze veranderingen ten koste van de interne klantgerichtheid? 8. Om hoeveel arbeidsplaatsen gaat het in totaal en wat levert het op? 9. Bij veel afdelingen hebben de afgelopen jaren veranderingen plaatsgevonden. Zijn deze veranderingen voor niets geweest? 10. Worden onze functies opnieuw gewaardeerd? SP' Tekst Marianne van den Hoek-Huybregts De ontwikkelingen op de Nederlandse bier- en frismarkt laten zien dat wij er hard aan moeten trekken om ons aandeel en onze concurrentiepositie te behouden. Wij moeten heel goed kijken naar onze kosten. Beheersing daarvan is vereist en het concept Shared Services kunnen we als middel daarvoor goed gebruiken. Door bepaalde werkzaamheden te bundelen, kunnen wij de kwaliteit verhogen, efficiënter werken en kosten besparen. Het gaat niet om een paar afdelingen. In het personeelsbulletin is een aantal vakgebieden genoemd, waarop wij ons nu concentreren. Ook op andere terreinen zullen wij de efficiency verhogen en daarmee besparing van kosten willen bereiken. Per vakgebied is een traject ingezet. Eerst onderzoeken we de feiten: waar gaat het over, welke cijfers hebben we nodig en welke verbeteringen kunnen we realiseren. Op basis daarvan wordt een plan geschreven, een business case. Vervolgens zal er een voorstel worden voorgelegd aan de directie HNB (hierin zijn alle werkmaatschappijen in Nederland vertegenwoordigd). Uiteindelijk wordt er een adviesaanvraag ingediend bij de betreffende Ondernemingsraad. In het hele traject willen wij steeds de medezeggenschap erbij betrekken. Daar kan het management zijn voordeel mee doen en daardoor voorkom je verrassingen. Naast allerlei vormen van interne communicatie, zoals dit blad en BrowseHuis, is het directe contact met de leidinggevende het belangrijkste. Wij zullen er steeds voor zorgen dat de leidinggevenden betrokken zijn en geïnformeerd worden. Ja, er zullen functies verdwijnen en wellicht ook nieuwe functies ontstaan. Indien een functie verdwijnt, zullen we steeds kijken of er voor de betrokkene binnen Heineken een andere baan te vinden is. Als dat niet het geval is, betekent het dat er naar een baan buiten Heineken moet worden gezocht. Wij willen zorgvuldig omgaan met het proces. Met de vakbonden overleggen wij hoe wij de betrokken medewerkers het beste kunnen begeleiden. Dit leggen wij vast in regelingen en creëren instrumenten waarmee wij goede ondersteuning kunnen bieden. Klantgerichtheid staat juist voorop. De klanten van Heineken Nederland Business Services stellen - terecht - hoge eisen. Dat past geheel in de gekozen aanpak. Het gaat niet per definitie om centralisatie, maar om centrale aansturing. Beheersing van kosten is het doel en dat kan soms beter op één plek. Het is nog te vroeg om getallen te noemen. We willen eerst de goede gegevens hebben en daarop plannen baseren. Datzelfde geldt voor de besparingen. We praten zeker over enkele miljoenen euro's per jaar. De plannen van de afgelopen jaren zijn zeker niet voor niets geweest, integendeel. De veranderingen hebben ons gebracht waar wij nu staan en stellen ons in staat in te spelen op de marktontwikkelingen. Verbeteringsprocessen houden nooit op, want stilstand is achteruitgang. Waar functies veranderen, zal naar de functiewaardering worden gekeken. Dat is nu ook het geval. We starten geen nieuw project zoals ORBA. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 4