bij Heineken Hei- Een goede balans tussen werk en privé is in deze tijd vanzelfsprekend. Hierbij horen natuurlijk flexibele arbeidsvoorwaarden, waardoor het mogelijk wordt om werk en privé steeds beter op elkaar af te stemmen. Daarvoor wordt het sociaal beleid van Heineken gemoderniseerd. Heineken a la carte is hiervan een goed voorbeeld. Wat is dat, tijdregistratie en evaluatie? Voor wie en wanneer? Proefdraaien... en dan? Hoe werkt tijdregistratie? Hoe zit het met de privacy? Nieuwe tijdregistratie Tekst Anneke Ubbink Heineken a la carte geeft alle medewerkers van Heineken in Nederland de mogelijkheid om zelf mee te b(r)ouwen aan de eigen arbeidsvoorwaarden. Het is mogelijk om geld voor tijd te ruilen. Andersom kan het ook. Als u vindt dat u genoeg vrije dagen bij Heineken hebt en liever tijdelijk meer verdient, kunt u tijd voor geld ruilen. Vanaf 2003 kunt u zelfs beginnen met het sparen voor een 'sabbatical', een langdurig verlof. Steeds meer medewerkers maken van deze mogelijkheden gebruik. Hierdoor wordt de verwerking van al die individuele keuzen steeds tijdrovender en neemt de kans op fouten toe. Om dit te voorkomen is 6 mei het project Hei-Time gestart. Hei-Time wordt een gestandaardiseerd systeem voor tijdregistratie en evaluatie, dat is opgezet voor alle medewerkers van Heineken in Nederland, in dienst van Heineken Nederlands Beheer. Tijdregistratie betekent dat het moment van binnenkomst en het moment van vertrek van de werklocatie worden geregistreerd. De werklocatie kan bijvoorbeeld de productielijn in de brouwerij zijn of het kantoor. Daarnaast worden ook de momenten dat men niet aanwezig is, verantwoord. Het gaat hier bijvoorbeeld om verlof, vakantie en ATV, maar ook om cursussen en dienstreizen. Omdat alle geregistreerde tijden in hetzelfde systeem zitten als de personeelsgegevens (SAP HR), kunnen deze eenvoudig worden geëvalueerd. Zo kan bijvoorbeeld automatisch worden bepaald dat er overuren moeten worden uitbetaald. Maar ook de saldi van verlof, ATV en inhaaluren worden automatisch bijgewerkt. Iedereen binnen Heineken Nederlands Beheer wordt uiterlijk 1 januari 2004 aangesloten op het tijdregistratiesysteem. De invoering zal in fases verlopen. Eerst zijn brouwerij Zoeterwoude en Vrumona aan de beurt. Vanaf 1 oktober 2002 starten de medewerkers daar al met het proefdraaien. Omdat we er zeker van moeten zijn dat het systeem goed functioneert, zodat alle gegevens goed kunnen worden verwerkt en de maandelijkse salarisbetaling goed blijft functioneren, zal er worden proefgedraaid. Gedurende drie maanden wordt het nieuwe systeem uitgebreid getest. Tijdens deze periode wordt iedereen ingewijd in het registreren van tijden (het 'klokken') en het gebruik van het systeem. Vanaf 1 januari 2003 wordt er in het echt geklokt. Vanzelfsprekend zal het projectteam Hei-Time de eerste maanden extra ondersteuning geven. Het in- en uitklokken verloopt op dezelfde wijze zoals nu al bij brouwerij Den Bosch het geval is. Overal komen in de looproute naar de werkplek tijdklokken te hangen. Door het pasje (dat ook bij binnenkomst wordt gebruikt voor de toegangscontrole) voor de klok te houden wordt automatisch de tijd geregistreerd. Deze tijd wordt vervolgens overgezet naar het tijdregistratiesysteem. Daarin worden alle gegevens aan de persoonsgegevens gekoppeld. Elke dag worden deze tijdregistraties vergeleken met de roosters die voor de betreffende medewerker gelden en met zijn/haar eventueel al geregistreerde afwezigheid (zoals vakantie en verlof). Het systeem voldoet aan alle eisen met betrekking tot privacy, die wettelijk zijn vastgesteld en met de Centrale Onder nemingsraad zijn afgesproken. 14 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 14