Verpakken Vrumona wereldwijd Praten met de leidinggevenden van de afdeling Verpakken van Vrumona is een hele belevenis. De operationele druk is er hoog en de toon van de gesprekken direkt en zonder poespas. Arjan van den Broek is manager Verpakken, Patrick van Erp is teamleider Rayon B (Horeca) ploeg C, Hans Eijkman is teamleider dagdienst Rayon B en Annebeth de Witte is teamleider dagdienst Rayon C (supermarkten). Een gesprek met hart en ziel over 'hun' Vrumona. Wat is er leuk aan jullie werk? Wat doen jullie daaraan? Is de operationele druk hier hoger dan elders? Allemaal hart voor de zaak? Denken de mensen aan de colonnes er hetzelfde over als jullie? Zijn er nog meer wensen? Tekst Wilma Gertenaar "Het werken met mensen is het allerleukst. Alle mensen zijn anders, soms gemotiveerd, soms niet, soms met een slecht humeur en soms vrolijk. Verder is iedere dag anders. Je staat om zeven uur op en je weet eigenlijk niet hoe je dag er zal uitzien. Je wordt voor een deel geleefd door pieper, telefoon en e-mail. Het leuke is dat je iedere dag toch veel bereikt. Vaak zijn het hele kleine dingetjes, maar wel resultaten. Aan de andere kant kan het heel frustrerend zijn dat je steeds weer bepaalde problemen tegenkomt. Dan denk je: 'dit kan toch structureel worden opgelost?' Je zou soms je pieper voor een dag in het rek willen laten en daarmee aan de bak willen gaan." "We zijn er naast de operatie natuurlijk wel mee bezig. Voornamelijk met verbeterprojecten en natuurlijk de ISO-certificering. Er loopt nu een project om te kijken hoe we nog meer kratten van de lijnen afkunnen krijgen. In samenwerking met HTS kijken we op een heel praktische manier hoe het beter kan als het gaat om steeds terugkomende storingen op de vloer. Wij kunnen wel heel hard roepen dat de operator iedere dag tien keer die omgevallen fles overeind moet zetten, maar het wordt tijd dat we zorgen dat die fles niet meer omvalt." "Als hier een lijn uitvalt, dan moet er al heel snel 'nee' worden verkocht in de markt. Dat levert een enorme druk om de lijn te repareren. Overleg is dan belangrijk. Er is veel communicatie tussen Marketing, Finance en Productie. Dat gaat hier ook veel makkelijker. We zitten vlak bij elkaar en eten allemaal in dezelfde kantine. Hier denkt iedereen marktgericht, want we zitten er allemaal bovenop. Verder hebben we heel erg veel smaakjes en merken. Wij maken zelden mee dat we langer dan acht uur hetzelfde product maken. Het is hier constant doppen en etiketten wisselen." "De betrokkenheid is bij veel mensen erg groot. Vrijdagavond moesten mensen overwerken tot zaterdagochtend vijf uur. Dat lóópt gewoon. Dat is wel unieke klasse. Natuurlijk loopt iedereen wel met een lange sik, want we willen allemaal graag op vrijdagavond naar huis. Het gebeurt echter wel. Mensen zijn hier meer bij het bedrijf dan bij het merk betrokken. We hebben binnen de afdeling natuurlijk ook onze problemen. Zo verdient discipline bij sommigen meer aandacht. Daar gaan we echt mee aan de bak. Deze mensen moeten we op hetzelfde niveau krijgen als de rest." "Wij zijn misschien iets positiever, maar over het geheel genomen wel. Hier bij Verpakken is de kritiek rechtstreeks en betrokken. Als je vraagt hoe het gaat, dan is het antwoord soms dat het gewoon k... is. Mensen zijn dan ook gewoon boos. Het is hün lijn en ze balen als die niet loopt. Zij spreken ons rechtstreeks aan op onze verantwoordelijkheid, geen poppenkast." "Het zou mooi zijn als de externe factoren wat meer meewerken. Zo hebben we met onze concurrenten een gezamenlijke fles. Dit geeft wat problemen. Zo is er één die de flessen met water afvult. Om te voorkomen dat er limonade in wordt afgevuld, hebben zij de fles blauw gemaakt. Het gebeurt ook dat een fles is voorzien van een plastic etiket dat volledig om de fles heen slaat. Die 'sleeves' mogen niet in onze spoelmachine terechtkomen. Al met al zorgen al die uitzonderingen ervoor dat er constant twee mensen kratten staan na te kijken. Dat is niet leuk en bovendien erg duur. Verder zouden we wel wat meer tijd willen vrijmaken om op de lijn te lopen en dingen structureel aan te pakken. Hoewel... dat onvoorspelbare was toch eigenlijk het leuke aan dit werk...?" Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 6