Verpakken Vrumona wereldwijd
Praten met de leidinggevenden van de afdeling Verpakken van Vrumona is een hele
belevenis. De operationele druk is er hoog en de toon van de gesprekken direkt en zonder
poespas. Arjan van den Broek is manager Verpakken, Patrick van Erp is teamleider Rayon B
(Horeca) ploeg C, Hans Eijkman is teamleider dagdienst Rayon B en Annebeth de Witte is
teamleider dagdienst Rayon C (supermarkten). Een gesprek met hart en ziel over 'hun'
Vrumona.
Wat is er leuk aan jullie werk?
Wat doen jullie daaraan?
Is de operationele druk hier hoger dan elders?
Allemaal hart voor de zaak?
Denken de mensen aan de colonnes er
hetzelfde over als jullie?
Zijn er nog meer wensen?
Tekst Wilma Gertenaar
"Het werken met mensen is het allerleukst. Alle mensen zijn
anders, soms gemotiveerd, soms niet, soms met een slecht
humeur en soms vrolijk. Verder is iedere dag anders. Je staat
om zeven uur op en je weet eigenlijk niet hoe je dag er zal
uitzien. Je wordt voor een deel geleefd door pieper, telefoon
en e-mail. Het leuke is dat je iedere dag toch veel bereikt.
Vaak zijn het hele kleine dingetjes, maar wel resultaten.
Aan de andere kant kan het heel frustrerend zijn dat je steeds
weer bepaalde problemen tegenkomt. Dan denk je: 'dit kan
toch structureel worden opgelost?' Je zou soms je pieper voor
een dag in het rek willen laten en daarmee aan de bak willen
gaan."
"We zijn er naast de operatie natuurlijk wel mee bezig.
Voornamelijk met verbeterprojecten en natuurlijk de
ISO-certificering. Er loopt nu een project om te kijken hoe we
nog meer kratten van de lijnen afkunnen krijgen.
In samenwerking met HTS kijken we op een heel praktische
manier hoe het beter kan als het gaat om steeds terugkomende
storingen op de vloer. Wij kunnen wel heel hard roepen dat de
operator iedere dag tien keer die omgevallen fles overeind
moet zetten, maar het wordt tijd dat we zorgen dat die fles niet
meer omvalt."
"Als hier een lijn uitvalt, dan moet er al heel snel 'nee' worden
verkocht in de markt. Dat levert een enorme druk om de lijn te
repareren. Overleg is dan belangrijk. Er is veel communicatie
tussen Marketing, Finance en Productie. Dat gaat hier ook veel
makkelijker. We zitten vlak bij elkaar en eten allemaal in
dezelfde kantine. Hier denkt iedereen marktgericht, want we
zitten er allemaal bovenop. Verder hebben we heel erg veel
smaakjes en merken. Wij maken zelden mee dat we langer dan
acht uur hetzelfde product maken. Het is hier constant doppen
en etiketten wisselen."
"De betrokkenheid is bij veel mensen erg groot. Vrijdagavond
moesten mensen overwerken tot zaterdagochtend vijf uur.
Dat lóópt gewoon. Dat is wel unieke klasse. Natuurlijk loopt
iedereen wel met een lange sik, want we willen allemaal graag
op vrijdagavond naar huis. Het gebeurt echter wel. Mensen zijn
hier meer bij het bedrijf dan bij het merk betrokken.
We hebben binnen de afdeling natuurlijk ook onze problemen.
Zo verdient discipline bij sommigen meer aandacht. Daar gaan
we echt mee aan de bak. Deze mensen moeten we op hetzelfde
niveau krijgen als de rest."
"Wij zijn misschien iets positiever, maar over het geheel
genomen wel. Hier bij Verpakken is de kritiek rechtstreeks en
betrokken. Als je vraagt hoe het gaat, dan is het antwoord soms
dat het gewoon k... is. Mensen zijn dan ook gewoon boos.
Het is hün lijn en ze balen als die niet loopt. Zij spreken ons
rechtstreeks aan op onze verantwoordelijkheid, geen
poppenkast."
"Het zou mooi zijn als de externe factoren wat meer
meewerken. Zo hebben we met onze concurrenten een
gezamenlijke fles. Dit geeft wat problemen. Zo is er één die de
flessen met water afvult. Om te voorkomen dat er limonade in
wordt afgevuld, hebben zij de fles blauw gemaakt. Het gebeurt
ook dat een fles is voorzien van een plastic etiket dat volledig
om de fles heen slaat. Die 'sleeves' mogen niet in onze
spoelmachine terechtkomen. Al met al zorgen al die
uitzonderingen ervoor dat er constant twee mensen kratten
staan na te kijken. Dat is niet leuk en bovendien erg duur.
Verder zouden we wel wat meer tijd willen vrijmaken om op de
lijn te lopen en dingen structureel aan te pakken.
Hoewel... dat onvoorspelbare was toch eigenlijk het leuke aan
dit werk...?"
Heineken
Nederlands Beheer