Consumentenservice Toerversie Amstel Gold Race Dagelijks ontvangen Anja, Nel, Rose, Theo en Douwe van Bureau Consumentenservice in Zoeterwoude stapels brieven met vragen, ideeën, opmerkingen en verzoeken van onze consumenten. Voor de rubriek 'Geachte Consumentenservice' zoeken zij in samenwerking met de redactie van Vers van 't Vat de leukste inzending(en) voor publicatie uit. eo°LDfy. v v* AMSTEL door Peter de Wit 25 Vers van't Vat, juli 2002 Anja, Nel en Rose Geachte O? 'Fiets hem samen' is het motto van de Toerversie Amstel Gold Race. Daarom dagen wij alle Heineken- medewerkers uit om zondag 1 september mee te fietsen. De start is op het festivalterrein Megaiand in de gemeente Landgraaf. Een groot aantal fietsliefhebbers trekt het Limburgse natuurschoon in voor een afstand van 100,150 of 250 kilometer. Kijk voor meer informatie op www.amstelgoldrace.nl en schrijf je samen met je partner, vrienden, familie of collega's in voor de Toerversie Amstel Gold Race. JZ) Vab pa^je uOordfc- T)c feeWroikt okm het feêbocmo bifmên bê kovwem om Van kantoor naar dê hroovo&r£ b& &aav\, voor de kantiVve/ owi je eten te betalen... VJaor zal dat eindieen, Ken? Bureau Consumentenservice ontving de volgende brief van iemand die zich afvraagt wanneer bier voor het eerst in flesjes werd gedaan. Bij het drinken van een flesje Amstel bier kwam de vraag bij ons op wanneer het gebruikelijk werd om bier in een flesje te doen. Wanneer was de overstap van tapbier naar fleshier. Ik ben geboren in 1923 en ik gok dat dit in het jaar 1960 moet zijn geweest. Ik zou het op prijs stellen als u mij, indien mogelijk, de juiste datum en het jaar kunt laten weten. Het zou fijn zijn als ik dit verder kan vertellen aan mijn kennissen. Bij voorbaat hartelijk dank voor de moeite. Bureau Consumentenservice heeft de schrijver van deze brief laten weten blij verrast te zijn met zijn reactie. En daarom is Bureau Consumentenservice meteen op zoek gegaan naar de geschiedenis van het Amstel-flesje. Welke brouwer voor het eerst de stap maakte van de tap naar de fles is niet bekend, en ook wanneer dat precies was is moeilijk te achterhalen. Wel introduceerde Heineken in 1930 voor het eerst het flesje op de Nederlandse markt. Tot dan toe had de brouwer het alleen ingezet voor de export. Het vaderlandse Amstel-flesje stamt dus nog van voor de Tweede Wereldoorlog. Veel brouwers kozen in die tijd voor de kroonkurk, maar Heineken zag meer in de zogenoemde 'Alka-sluiting': een aluminium dop met een laagje kurk eronder. Deze dop was eenvoudig weg te scheuren, zodat je geen opener nodig had. Later is Heineken echter toch op de kroonkurk overgegaan. Tijdens de crisisjaren daalde het bierverbruik schrikbarend. In 1939 werd een poging ondernomen de omzet op te vijzelen, met als instrument de slagzin: 'Flesschenbier overal thuis'. Maar het probleem was dat de flessen thuis bléven.men leverde ze niet meer in! De geschiedenis boekjes vermelden verder nog dat in 1944 het bier alleen per schip of over de rails mocht worden vervoerd, omdat de brouwerijpaarden door de bezetter werden gevorderd. Via het CBK (Centraal Brouwerij Kantoor) voerden de gezamenlijke brouwers na de oorlog (in 1947) een succesvolle reclamecampagne: 'Het bier is weer best!' De laatste melding over de historie van het flesje, is dat het bierflesje vanaf 1964 gezelschap kreeg van het bierblikje. Bureau Consumentenservice hoopt de briefschrijver met deze gegevens een plezier te hebben gedaan en heeft als dank voor de spontane reactie een leuke attentie gestuurd.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 25