Consumentenservice
Toerversie Amstel Gold Race
Dagelijks ontvangen Anja, Nel, Rose, Theo en Douwe van Bureau
Consumentenservice in Zoeterwoude stapels brieven met vragen, ideeën,
opmerkingen en verzoeken van onze consumenten. Voor de rubriek
'Geachte Consumentenservice' zoeken zij in samenwerking met de
redactie van Vers van 't Vat de leukste inzending(en) voor publicatie uit.
eo°LDfy.
v v*
AMSTEL
door Peter de Wit
25
Vers van't Vat, juli 2002
Anja, Nel en Rose
Geachte
O?
'Fiets hem samen' is het motto van de Toerversie Amstel Gold Race. Daarom dagen wij alle Heineken-
medewerkers uit om zondag 1 september mee te fietsen. De start is op het festivalterrein Megaiand in
de gemeente Landgraaf. Een groot aantal fietsliefhebbers trekt het Limburgse natuurschoon in voor
een afstand van 100,150 of 250 kilometer. Kijk voor meer informatie op www.amstelgoldrace.nl en
schrijf je samen met je partner, vrienden, familie of collega's in voor de Toerversie Amstel Gold Race.
JZ)
Vab pa^je uOordfc-
T)c feeWroikt okm het
feêbocmo bifmên bê kovwem om
Van kantoor naar dê hroovo&r£
b& &aav\, voor de kantiVve/ owi
je eten te betalen...
VJaor zal dat
eindieen, Ken?
Bureau Consumentenservice ontving de volgende brief van
iemand die zich afvraagt wanneer bier voor het eerst in flesjes
werd gedaan.
Bij het drinken van een flesje Amstel bier kwam de vraag bij ons op
wanneer het gebruikelijk werd om bier in een flesje te doen. Wanneer
was de overstap van tapbier naar fleshier. Ik ben geboren in 1923 en
ik gok dat dit in het jaar 1960 moet zijn geweest. Ik zou het op prijs
stellen als u mij, indien mogelijk, de juiste datum en het jaar kunt
laten weten. Het zou fijn zijn als ik dit verder kan vertellen aan mijn
kennissen. Bij voorbaat hartelijk dank voor de moeite.
Bureau Consumentenservice heeft de schrijver van deze brief
laten weten blij verrast te zijn met zijn reactie. En daarom is Bureau
Consumentenservice meteen op zoek gegaan naar de
geschiedenis van het Amstel-flesje.
Welke brouwer voor het eerst de stap maakte van de tap naar de
fles is niet bekend, en ook wanneer dat precies was is moeilijk te
achterhalen. Wel introduceerde Heineken in 1930 voor het eerst
het flesje op de Nederlandse markt. Tot dan toe had de brouwer
het alleen ingezet voor de export. Het vaderlandse Amstel-flesje
stamt dus nog van voor de Tweede Wereldoorlog. Veel brouwers
kozen in die tijd voor de kroonkurk, maar Heineken zag meer in
de zogenoemde 'Alka-sluiting': een aluminium dop met een laagje
kurk eronder. Deze dop was eenvoudig weg te scheuren, zodat
je geen opener nodig had. Later is Heineken echter toch op de
kroonkurk overgegaan. Tijdens de crisisjaren daalde het
bierverbruik schrikbarend. In 1939 werd een poging ondernomen
de omzet op te vijzelen, met als instrument de slagzin:
'Flesschenbier overal thuis'. Maar het probleem was dat de flessen
thuis bléven.men leverde ze niet meer in! De geschiedenis
boekjes vermelden verder nog dat in 1944 het bier alleen per
schip of over de rails mocht worden vervoerd, omdat de
brouwerijpaarden door de bezetter werden gevorderd. Via het
CBK (Centraal Brouwerij Kantoor) voerden de gezamenlijke
brouwers na de oorlog (in 1947) een succesvolle
reclamecampagne: 'Het bier is weer best!' De laatste melding over
de historie van het flesje, is dat het bierflesje vanaf 1964
gezelschap kreeg van het bierblikje.
Bureau Consumentenservice hoopt de briefschrijver met deze
gegevens een plezier te hebben gedaan en heeft als dank voor de
spontane reactie een leuke attentie gestuurd.