Lange dagen Klantencontact Improviseren "De technische begeleiding tijdens het dance event Impulz wordt op de dag zelf gedaan door Menno Schaft en Mike van Baren. Zij vinden dat leuk en houden wel van die muziek, dus zij begeleiden alles rondom de taps en lopen tijdens het evenement rond. Er is altijd wat te doen. Voor Impulz is er een omzetverwachting van 32.000 liter bier. Het verwachte aantal bezoekers is 25.000. in totaal wordt er anderhalve kilometer bierleiding gelegd." Na een kopje koffie in de crew-tent gaan de mannen op naar de volgende bar om nog veel meer meters slangen aan te leggen en alles in paraatheid te brengen voor het feest op zaterdagavond. "Je maakt lange dagen, en het is ook echt geen vakantie. Een evenement is vaak om drie uur 's nachts pas afgelopen en dan moeten om negen uur 's ochtends de buffetten er weer uit. Bij dit werk hoef je dus niet op vaste werktijden te rekenen." "Het leukste aan dit werk is dat je met ontzettend veel mensen te maken hebt. Ik heb al heel lang dezelfde klanten en dat zijn inmiddels vrienden geworden. Klanten vinden het ook leuk dat wij echt van Heineken zijn. De jongens die voor drankenhandels rijden zijn namelijk ingehuurde chauffeurs. Wij kennen de ins en outs van Heineken. Klantencontact is belangrijk. Ik neem dan ook altijd even de tijd om bij een bakkie koffie bij te praten." "Bij evenementen zetten we de bar op en kleden deze aan. Dan sluiten we de bars aan op fust of tankwagen en gaan tappen. Je werkt altijd onder verschillende omstandigheden. Tijdens Koninginnedag dit jaar was ik in Londen om te tappen bij de ambassade ten behoeve van het jaarlijkse feest. Bij dat soort aanvragen wordt er een bar neergezet en aangekleed, er moet stroom worden geregeld en als dat allemaal klaar is, dan is het een kwestie van omkleden en in je pak achter de bar gaan staan. Dat is altijd weer improviseren. Je weet namelijk nooit waar je terechtkomt en welke voorzieningen er zijn, zoals stroom en afvoer. Hier in Bussloo is dat ook het geval. Zo heb je een weiland, zo heb je een tentendorp en zo is alles na een paar dagen weer helemaal weg! Elke bierkraan is ook anders. Sommige tappers kunnen niet met een bepaalde kraan tappen, dus dan moetje mensen bijstaan. Soms krijg je als klacht dat de bierkraan niet hard genoeg loopt. Dan ga ik dat controleren en als ik zie dat er niets mis is, loop ik terug en zeg: 'gaat het nu beter?' Dan zeggen ze altijd: 'ja, veel beter!"'

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 21