RSI-campogne bewuster van risico's Wie beweert dat de discussie rondom het onderwerp RSI haar beste tijd heeft gehad, heeft het mis. De kranten berichten er nog dagelijks over en onderzoeksbureau na onderzoeksbureau komt met zorgwekkende cijfers. 'Eén op de drie ICT-werknemers heeft last van RSI'. 'Bijna achtduizend studenten (veertig procent van de populatie) aan de Universiteit Utrecht kampt met klachten'. Heineken-medewerkers lopen sinds kort minder risico. Na een halfjaar RSI-campagne 'zit het pas écht goed tussen de oren'. Ruim duizend medewerkers zijn inmiddels op de hoogte van de risico's en weten hoe ze klachten kunnen voorkomen. Ze hebben één van de RSI-voorlichtingsbijeenkomsten bijgewoond die het afgelopen halfjaar zijn gehouden. Zelf in actie komen Vakantiestress In deze tijd kun je je bijna alles eigen maken via de computer. We bevinden ons dan ook veelvuldig achter het beeldscherm. Niet altijd in de beste houding of op de juiste stoel. Zorgelijk? Hoeft niet. 'Bewustwording is het sleutelwoord', krijgen deelnemers aan de voorlichting mee. Maar ook datje het alleen daarmee niet redt. Vervolgens moet er ook iets veranderen. Je weet datje werkdruk te hoog is, je werktijden te lang zijn en je werkhouding te wensen overlaat. Om maar niet te spreken van de spanning die in je schouders schiet zodra die vervelende collega of leidinggevende binnenwandelt. Maar wat doen we ermee? De praktijk wijst uit dat we vaak gewoon op dezelfde manier blijven omgaan met - zoals dat zo mooi heet - de omgevingsfactoren. En dat is jammer, want de oplossing zit voor een groot deel in jezelf. Als jij niets verandert, doet niemand het. Op die 'zelfwerkzaamheid' is de hele RSI-campagne gebaseerd. De posters die op de vestigingen hangen bevatten dan ook kreten in de gebiedende wijs: 'Houd je hoofd koel!', 'Werk wijzer!', 'Stel je eigen grenzen!'. Jij, jij, jij, daarom draait het dus. Best lastig eigenlijk, want het liefst vragen we de werkgever om kant-en-klare oplossingen. Tja, en daar zit 'm de clou, nu moeten we zélf in actie komen. Niet dat Heineken als werkgever achteroverleunt. Er is bijvoorbeeld via de Arbo-dienst nazorg geregeld in de vorm van individuele behandeltrajecten voor medewerkers met klachten. En de evaluaties van de voorlichtingen worden gerapporteerd aan het management. Verder is er een RSI-website met 'doe-het-zelfhandleiding' in het leven geroepen en Arbo-adviseurs doen her en der werkplekonderzoeken en ondernemen actie naar aanleiding van ingevulde RSI-enquêtes. Gelukkig sijpelt het bewustzijn, dankzij de voorlichting, langzaam door in de organisatie. Vrumona beet de spits af in februari en maart, gevolgd door Export in april. Kantoor Zoeterwoude was in mei en juni aan de beurt en de eerste horecagewesten, Noord/Oost en Zuid/Oost, werden op de valreep voor de vakantieperiode voorgelicht. Vanaf september volgt de rest van de organisatie. De reacties variëren van: 'Bekend verhaal' tot: 'Ik wist niet dat ik pijn in mijn nek kon krijgen van stress'. Voor sommigen is het verhaal gesneden koek, anderen spreekt het (nog) niet aan. We kunnen het niet iedereen naar de zin maken, dat is duidelijk. Zo, en dan is het nu tijd voor een vakantie. Kan 'de boel' weer een beetje tot rust komen. Hoewel... pas op voor vakantiestress! Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 18