Heineken kocht in februari 2002 de Bravo Brouwerij in Sint Petersburg in Rusland. Een aanwinst, omdat het Heineken een stevige positie verschaft in de grote Russische markt. Maar wat komt er allemaal kijken bij de aankoop van een complete brouwerij? Waarop moetje letten en aan welke standaarden moet het geheel voldoen? Cees Langstraat is accountmanager Other Europe bij HTS en was nauw bij deze aankoop betrokken. Verschillende waardebepalingen Geschikt voor Heineken-productie Lijken in de kast Opbouwen Heineken Russisch avont Tekst Wilma Gertenaar i! fl "HTS is eigenlijk op twee momenten bij een aankoop betrokken; vóór en na de koop. Als Heineken belangstelling heeft voor een brouwerij, dan doen wij eerst een onderzoek naar de waarde van het operationele deel. Dat betekent dat wij bekijken wat de mogelijkheden en beperkingen zijn voor Heineken en welke risico's eraan kleven. Hoe lang zo'n onderzoek duurt, verschilt van geval tot geval. Er wordt wel een aantal vaste stappen genomen. We beginnen altijd met een onderzoek, waarbij we alle informatie bekijken die we over de aangeboden brouwerij kunnen vinden. Vervolgens is er een dataroom-onderzoek. Een dataroom is een soort bibliotheek waarin de verkoper alle financiële, technische en juridische informatie heeft geplaatst. In dit geval wilden de IJslanders, die Bravo hebben opgebouwd, verkopen. Zij vroegen verschillende grote brouwerijen een bod uit te brengen." "Om het waarheidsgehalte van de gegevens in de dataroom te checken, gaan we natuurlijk ook zelf kijken. Eind december zijn we ongeveer een week in Sint Petersburg geweest en hebben daar het dataroomonderzoek en het brouwerijbezoek in één keer gedaan. Tijdens zo'n bezoek ben je een paar dagen in de brouwerij. Je praat met mensen en kruipt overal in en op. In het geval van Bravo kwamen we geen rare dingen tegen. Het is een vrij jonge brouwerij met veel nieuwe apparatuur. Als de beslissing wordt genomen een bod uit te brengen, begroten wij wat de brouwerij zelf waard is. We brengen ook een advies uit over de investeringen die nog moeten worden gedaan om de brouwerij aan Heineken-normen te laten voldoen. Andere waarden, zoals die van het lokale merk, worden door het hoofdkantoor in Amsterdam bepaald." "In het geval van Bravo hielden we bij de hoogte van de investeringen rekening met het feit dat de brouwerij Heineken gaat produceren. We zijn nu bezig Bravo daarvoor geschikt te maken. Dat betekent het plaatsen van andere gisttanks, maar ook andere verpakkingsmachines. Ook zijn we heel erg gespitst op de kwaliteit van de flessen. We lopen alles door om na te gaan of de juiste inspectie-apparatuur aanwezig is. Zo niet, dan moet die alsnog worden geplaatst. Vaak kunnen we geen gebruikmaken van lokale leveranciers, vanwege de mindere kwaliteit van het glas. Tunnelpasteurisatie is ook zo'n Heineken-norm waaraan moet worden voldaan. Bij tunnelpasteurisatie lopen de flessen door een tunnel waarin ze worden verwarmd tot pasteurisatietemperatuur. Dit is anders dan de flashpasteurisatie, die bij Bravo werd gebruikt. Hierbij gaat het bier door de warmtewisselaar en wordt daar op pasteurisatietemperatuur gebracht. Het verschil is dat bij tunnelpasteurisatie ook de flessen worden gepasteuriseerd, terwijl bij de flashmethode alleen het bier is gepasteuriseerd. De fles kan dan nog vuil zijn." "Het onderzoek voor de aankoop blijft altijd een spannend traject. De dagen datje hiermee bezig bent, ben je heel erg geconcentreerd. Zelfs tijdens lunches en diners moet je blijven opletten. Er kan een hoop informatie voorbij komen tijdens zo'n etentje. We zoeken naar Tijken in de kast'. Op milieugebied bijvoorbeeld, of met vergunningen. We werken altijd samen met een bureau dat zich hierin specialiseert. Zij pluizen alle vergunningen uit. 'Mag water inderdaad wel op die plek worden geloosd en is de vergunning voor de brouwerij eigenlijk wel geldig?' Je komt vreemde dingen tegen. Ik was eens betrokken bij een acquisitie waarbij tijdens het onderzoek bleek dat de bottelarij geen eigendom was van de brouwerij. Die was ondergebracht in een dochterfirma." "Bij Bravo wordt de productie in 2002 uitgebreid naar 4,5 miljoen hectoliter. Die uitbreiding liep al toen wij de brouwerij aankochten. De aanpassingen om Heineken te kunnen produceren zijn in maart gestart. We hopen het bier eind november op de markt te kunnen brengen. Natuurlijk zal iemand van HTS straks de eerste proefbrouwsels en alle andere belangrijke stappen in dit proces begeleiden. Dat is gelijk het leukste deel van een nieuwe aankoop, dat je met die mensen iets gaat opbouwen. Het integreren in de Heineken-familie." 14 Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 14