Heineken kocht in februari 2002 de Bravo Brouwerij in Sint Petersburg in Rusland. Een aanwinst, omdat het
Heineken een stevige positie verschaft in de grote Russische markt. Maar wat komt er allemaal kijken bij de
aankoop van een complete brouwerij? Waarop moetje letten en aan welke standaarden moet het geheel
voldoen? Cees Langstraat is accountmanager Other Europe bij HTS en was nauw bij deze aankoop betrokken.
Verschillende waardebepalingen
Geschikt voor Heineken-productie
Lijken in de kast
Opbouwen
Heineken
Russisch avont
Tekst Wilma Gertenaar
i! fl
"HTS is eigenlijk op twee momenten bij een aankoop betrokken;
vóór en na de koop. Als Heineken belangstelling heeft voor een
brouwerij, dan doen wij eerst een onderzoek naar de waarde van
het operationele deel. Dat betekent dat wij bekijken wat de
mogelijkheden en beperkingen zijn voor Heineken en welke
risico's eraan kleven. Hoe lang zo'n onderzoek duurt, verschilt
van geval tot geval. Er wordt wel een aantal vaste stappen
genomen. We beginnen altijd met een onderzoek, waarbij we alle
informatie bekijken die we over de aangeboden brouwerij
kunnen vinden. Vervolgens is er een dataroom-onderzoek.
Een dataroom is een soort bibliotheek waarin de verkoper alle
financiële, technische en juridische informatie heeft geplaatst.
In dit geval wilden de IJslanders, die Bravo hebben opgebouwd,
verkopen. Zij vroegen verschillende grote brouwerijen een bod
uit te brengen."
"Om het waarheidsgehalte van de gegevens in de dataroom te
checken, gaan we natuurlijk ook zelf kijken. Eind december zijn
we ongeveer een week in Sint Petersburg geweest en hebben
daar het dataroomonderzoek en het brouwerijbezoek in één keer
gedaan. Tijdens zo'n bezoek ben je een paar dagen in de
brouwerij. Je praat met mensen en kruipt overal in en op. In het
geval van Bravo kwamen we geen rare dingen tegen. Het is een
vrij jonge brouwerij met veel nieuwe apparatuur.
Als de beslissing wordt genomen een bod uit te brengen,
begroten wij wat de brouwerij zelf waard is. We brengen ook een
advies uit over de investeringen die nog moeten worden gedaan
om de brouwerij aan Heineken-normen te laten voldoen. Andere
waarden, zoals die van het lokale merk, worden door het
hoofdkantoor in Amsterdam bepaald."
"In het geval van Bravo hielden we bij de hoogte van de
investeringen rekening met het feit dat de brouwerij Heineken
gaat produceren. We zijn nu bezig Bravo daarvoor geschikt te
maken. Dat betekent het plaatsen van andere gisttanks, maar
ook andere verpakkingsmachines. Ook zijn we heel erg gespitst
op de kwaliteit van de flessen. We lopen alles door om na te
gaan of de juiste inspectie-apparatuur aanwezig is. Zo niet,
dan moet die alsnog worden geplaatst. Vaak kunnen we geen
gebruikmaken van lokale leveranciers, vanwege de mindere
kwaliteit van het glas. Tunnelpasteurisatie is ook zo'n
Heineken-norm waaraan moet worden voldaan.
Bij tunnelpasteurisatie lopen de flessen door een tunnel
waarin ze worden verwarmd tot pasteurisatietemperatuur.
Dit is anders dan de flashpasteurisatie, die bij Bravo werd
gebruikt. Hierbij gaat het bier door de warmtewisselaar en
wordt daar op pasteurisatietemperatuur gebracht.
Het verschil is dat bij tunnelpasteurisatie ook de flessen
worden gepasteuriseerd, terwijl bij de flashmethode alleen
het bier is gepasteuriseerd. De fles kan dan nog vuil zijn."
"Het onderzoek voor de aankoop blijft altijd een spannend
traject. De dagen datje hiermee bezig bent, ben je heel erg
geconcentreerd. Zelfs tijdens lunches en diners moet je blijven
opletten. Er kan een hoop informatie voorbij komen tijdens
zo'n etentje. We zoeken naar Tijken in de kast'. Op milieugebied
bijvoorbeeld, of met vergunningen. We werken altijd samen
met een bureau dat zich hierin specialiseert. Zij pluizen alle
vergunningen uit. 'Mag water inderdaad wel op die plek
worden geloosd en is de vergunning voor de brouwerij
eigenlijk wel geldig?' Je komt vreemde dingen tegen. Ik was
eens betrokken bij een acquisitie waarbij tijdens het onderzoek
bleek dat de bottelarij geen eigendom was van de brouwerij.
Die was ondergebracht in een dochterfirma."
"Bij Bravo wordt de productie in 2002 uitgebreid naar
4,5 miljoen hectoliter. Die uitbreiding liep al toen wij de
brouwerij aankochten. De aanpassingen om Heineken te
kunnen produceren zijn in maart gestart. We hopen het bier
eind november op de markt te kunnen brengen. Natuurlijk zal
iemand van HTS straks de eerste proefbrouwsels en alle andere
belangrijke stappen in dit proces begeleiden. Dat is gelijk het
leukste deel van een nieuwe aankoop, dat je met die mensen
iets gaat opbouwen. Het integreren in de Heineken-familie."
14
Nederlands Beheer