De Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 2002, ter waarde van 50.000 euro, is dit jaar toegekend aan een kunstenaar die videokunst maakt. De prijs wordt in september in de Beurs van Berlage te Amsterdam aan Aernout Mik uitgereikt, voor zijn gehele oeuvre. Tekst Liesbeth Groeneveld verder op tv ziet. Videokunst laat echter een ander soort gebruik van het medium zien." Aernout combineert actie met sculpturen gebaseerd op architectonische structuren. Hij gebruikt geen gehaaste, wild gemonteerde beelden. Zijn werk is bedoeld als sculptuur, als bewegende foto. Hij toont de videobeelden in ruimtes die hij vaak vooraf aanpast. "Ik laat niet domweg films vanaf een monitor zien, maar bouw binnen een bepaald gebied een andere ruimte waarin video's zijn verwerkt, geïntegreerd in de omgeving. Andere beelden dan op tv of in de bioscoop dus. De videobeelden worden zonder geluid in die ruimtes getoond. Het gaat hierbij om de lichamelijke aanwezigheid van de mensen bij elkaar en om de beweging van de lichamen. Door geluid neem je minder goed waar en in stilte is er meer contact tussen het videobeeld en de rest Aernout Mik is begonnen als beeldhouwer. Hij hield zich niet op de traditionele manier met beeldhouwen bezig, zoals bijvoorbeeld met het uithakken van marmer, maar meer met het neerzetten van ruimtelijke objecten. Tijdens een tentoonstelling in Hannover zette hij in een ruimte een aantal meisjes in Duits uniform neer, die daar de hele dag verbleven als een menselijke, levende sculptuur. In de jaren negentig ging hij zich steeds meer bezighouden met videokunst. "Via videokunst kan ik mensen meer laten zien dan met de traditionele kunst. Beeldhouwkunst is heel statisch, terwijl je met video meer bewegingen kunt laten zien. Het worden een soort choreografieën. Als mensen aan video denken, denken ze aan MTV of aan alles wat je Aernout Mik

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 6