Kampioen Verpakken. Dat wil de Heineken Brouwerij in Den Bosch graag zijn. Met tweeduizend verschillende producten worden de verpakkingslijnen natuurlijk wel complex. Er moet regelmatig worden omgebouwd, en dat kost tijd. De weg naar verbetering is ingeslagen, maar... het moet nóg beter, meent Willem de Jonge (productiemanager Verpakken). Controle Tekst Menno Middelkoop oorzaken van storingen wegnemen en het periodieke onderhoud beter organiseren", aldus Willem de Jonge. Peter Bos is sinds een half jaar installatiebeheerder van Cluster Binnenland, waar per jaar ruim 150.000 flessen de drie verpakkingslijnen passeren. 'Technisch eigenaar', zo omschrijft hij zijn functie zelf. Alles wat binnen Cluster Binnenland te maken heeft met techniek, valt onder zijn verantwoordelijkheid. Daarbij kun je denken aan het dagelijks onderhoud van de machines en aan investeringsprojecten voor de langere termijn, maar bijvoorbeeld ook aan problemen met de ombouw van de verpakkingslijnen of het oplossen en voorkomen van storingen. Verbetering in de huidige gang van zaken ziet hij wel zitten. Peter Bos: "Ik sta helemaal achter het plaatje van 'Kampioen Verpakken'. Eigenlijk komt het gewoon neer op het gebruiken van gezond verstand: goed nagaan wat er misgaat, dat gezamenlijk verbeteren, de situatie nauwlettend blijven volgen en vooral niet te snel tevreden zijn. Wat daarbij helpt, is goed luisteren en elkaar serieus nemen. Het succes van het project staat of valt met de discipline van alle betrokkenen; zij moeten 'Kampioen Verpakken' tenslotte uitvoeren! Of het nu gaat om het schoonmaken van de machine tijdens en na het bedrijf, of het op tijd uitvoeren van een reparatie... alleen pleisters plakken is funest, we moeten streven naar blijvende "De brouwerij in Den Bosch heeft een heel eigen cultuur. Typisch Brabants: gezellig, gemoedelijk en informeel. Die combinatie maakt het doorvoeren van veranderingen soms lastig. En dat is nu juist nodig op de afdeling Verpakken", vertelt Willem de Jonge. Kort gezegd moeten de verpakkingslijnen meer OPI, voorheen rendement, opleveren. Daartoe zijn structurele wijzigingen nodig. "Heineken Den Bosch heeft ervoor gekozen dit projectmatig aan te pakken. Vandaar het project 'Kampioen Verpakken'. Het gaat erom de fundamenten te veranderen: de juiste mensen op de juiste plek zetten, in een nieuwe organisatie. Deze is inmiddels ingericht. Vanuit die basis ga je vervolgens werken aan verbeterpunten. Want die zijn er absoluut. Bijvoorbeeld de installaties beter schoonmaken, Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 24