Studentenhuizen Studenten en geld Werkverdeling Niet alleen bezorgen Groei Caspers werkdag begint om 16.00 uur bij de unit in Groningen. Hij controleert daar de bestellingen via internet en via de telefoniste. Van al die bestellingen wordt een pakbon gemaakt, die vervolgens naar het magazijn gaat. In het magazijn heeft de Studentenservice een eigen kantoor. Hier staan een computer en dozen met promotiemateriaal van Heineken. De Studentenservice heeft tevens de beschikking over een koelcel, zodat koel bier kan worden geleverd. Rond 17.00 uur stapelt Casper alle bestellingen in de bus en vertrekt, na een laatste controle op de computer voor eventuele late bestellingen, naar het eerste adres. "We beleveren ongeveer duizend studentenhuizen, waar natuurlijk meerdere studenten wonen en bezoeken tien a twaalf huizen op een dag." Aangekomen bij het eerste studentenhuis belt Casper aan, waarop drie jongens meteen naar beneden komen met lege kratten en met volle weer naar boven lopen. Casper maakt even een praatje met de jongens en rijdt naar het volgende huis. "In principe breng ik de kratten niet naar binnen, want dan zou het voor ons te lang gaan duren. Vaak vinden mensen het prima om even naar beneden te komen en te sjouwen. Dat werkt ook heel snel." "Er wordt altijd contant afgerekend, we doen niets op krediet, want dat is niet zo handig met studenten. De prijzen van een kratje pils zijn ongeveer hetzelfde als in de winkel en er worden geen bezorg- of lidmaatschapkosten gevraagd. De eerste keer dat je bij ons bestelt, krijg je een pakket met Heineken-promotiemateriaal waarin glazen en andere leuke dingen zitten. Verder krijgen bestellers bij elk krat Heineken één en bij Vrumona-producten twee spaarpunten, waarmee voor Heineken-artikelen kan worden gespaard. Dat werkt heel goed. Toen Amstel stopte met het geven van spaarpunten zag je dat de Amstel-omzet meteen omlaag ging. Vooral grote huizen zijn al jaren aan het sparen voor de Heineken-koelkast, die 660 spaarpunten kost. Alles van Heineken is voor de studenten mooi en cool." "We werken nu met twee jongens van de studentenvereniging Vindicat en twee jongens van de vereniging Albertus. Daarnaast hebben we sinds twee jaar vaste invallers. Die werken slechts af en toe. Het is belangrijk dat ze in aanraking komen met de Studentenservice, dat ze weten hoe we werken en langzamerhand meer functies gaan vervullen. Zij kunnen dan iemand die weggaat bij de Studentenservice meteen vervangen, zodat de continuïteit gewaarborgd is." "We vergaderen een keer per maand en dan behandelen we ook de sponsoringverzoeken. We hebben net een sponsoring bij Vindicat toegezegd van 400 euro. Het gaat hierbij om sponsoring van de introductieweek voor studenten. Dat doen we puur om Bavaria te 'blokken'. Bavaria levert ook al aan Vindicat en wij willen niet dat studenten het idee krijgen dat Bavaria in Groningen de hofleverancier van bier is. Vandaar dat we dan zo'n grote sponsoring doen. We hebben nu ook zelf een actie geïnitieerd om het bestellen via internet verder te promoten. Je krijgt dubbele spaarpunten als je via internet bestelt. Daarnaast onderhouden we zelf de bussen, houden we voorraden bij en regelen we alles omtrent de computer en het internet. Het is alsof je je eigen bedrijf hebt, maar door Heineken wordt betaald." "Het is dus meer dan alleen biertjes rondbrengen. Als we geen acties zouden houden, groeien we ook niet zoveel als nu. We groeien nog steeds 15 procent per jaar en dat is best uniek als je nieuwe concurrentie hebt van de Bavaria-bierkoerier, die kratjes rondbrengt voor ongeveer 7 euro. Als je dan nog steeds weet te groeien, dan is dat goed." WÏ

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 20