Wat doeJIJ
Annesietske Stapel is museumbeheerder ofwel collection manager bij Heineken. Zit zij de hele dag in
stoffige archieven? En waaruit bestaat de Heineken-museumcollectie eigenlijk?
Wat doet een collection manager?
Missen jullie wel eens stukken of zijn er stukken
verloren gegaan?
Waaruit bestaat de Heineken-collectie zoal?
Zitten bij die collectie ook topstukken?
Wat gebeurt er met buitenlands materiaal?
Wie zijn geïnteresseerd in de collectie, wie zijn
jullie klanten?
Wat zou je graag in de toekomst willen doen?
Wat is er leuk aan je werk?
Tekst Liesbeth Groeneveld
eigenlijk?
"Ik verzamel en beheer het erfgoed van Heineken. Dat moet
namelijk in goede en geordende staat bewaard blijven om het
in de komende jaren te kunnen gebruiken en te kunnen
presenteren. Niet alleen in de Heineken Experience, maar ook
daarbuiten. Ik houd me voornamelijk bezig met inventarisatie
van de spullen door alles digitaal op te slaan in de computer.
Zo kunnen we makkelijk zien wat we hebben en wat we
missen."
"In principe zijn de meeste Heineken-spullen goed bewaard
gebleven, maar we missen ook heel wat mooie affiches.
Er komen vaak mensen langs die bijvoorbeeld iets op de rommel
markt hebben gekocht en het dan aan ons willen verkopen.
Laatst was er bijvoorbeeld een meneer die in de VS een
Amstellichtbakje had gekocht, dat hij voor 485 euro aan ons
wilde verkopen. Vroeger kregen we nog wel eens wat, maar
tegenwoordig betaal je zelfs voor een etiketje 25 euro. Als we
echt iets missen in de collectie, schaf ik dat wel aan."
"Een groot deel van de collectie bestaat uit het beeld en geluid
dat Heineken de afgelopen honderd jaar heeft gemaakt.
Die beelden bestaan voornamelijk uit foto's, affiches en
tv-reclames. Ook hebben we grammofoonplaten waarop het
Heineken-lied in duizend verschillende versies is uitgebracht.
In het archief lagen vierhonderd blikken met filmmateriaal.
Deze banden worden nu door het audiovisueel centrum van de
NOS onderzocht om te kijken wat erop staat en of de kwaliteit
nog goed is. Dan kunnen wij ze vergelijken met de grote
hoeveelheid videobanden die nog overal in het bedrijf
rondzwerven. Het is ontzettend leuk alle reclamefilmpjes
van de afgelopen vijftig jaar achterelkaar te zien.
Daarnaast bestaat een groot deel van de Heineken-collectie uit
promotieartikelen die de afgelopen jaren zijn geproduceerd.
Die zijn niet speciaal mooi, maar wel bijzonder. De affiches en
reclames daarentegen hebben veel waarde. We bezitten ook
een vrij grote fotoverzameling en dozen vol oude
glasnegatieven. Hierop staan vooral het personeel en het
brouwproces. De foto's geven een interessant beeld van de
geschiedenis van het brouwproces. In de jaren '50 zijn
prachtige fotoreportages gemaakt van het personeel die goed
laten zien hoe de maatschappij toen in elkaar stak. Al het
fotomateriaal wordt op dit moment in de computer gezet.
Misschien komt het in de toekomst op het intranet. Het gaat
om ongeveer twee- a drieduizend foto's. In totaal zitten er
ongeveer veertienduizend beelden in de computer."
"Er is een zeer waardevolle collectie bierpullen, er zijn een paar
prachtige affiches én natuurlijk hebben we de gouden medaille.
De gouden medaille is één van de eerste grote prijzen die Heineken
op de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1889 kreeg voor de kwaliteit
van haar bier. Heineken vermeldt dat nog altijd op haar etiket."
"We hebben wel wat buitenlands materiaal. Het is echter de
vraag of je dat ook moet verzamelen. Het is onzin om alles
hierheen te halen. De buitenlandse vestigingen moeten zelf een
verzameling aanleggen. Dan wordt het ook interessant om
stukken uit te wisselen."
"De Heineken Experience is onze klant. Daar gaan we de
'heritage'-ruimte aanpassen. Nu lopen bezoekers daar te snel
doorheen op weg naar het eerste biertje. Het is daarom belangrijk
deze ruimte interessanter te maken om bezoekers langer vast te
houden. Oude affiches van Heineken worden veel gevraagd door
horecavertegenwoordigers die hun cafés een Heineken- of Amstel-
uitstraling willen geven. Ook kantoren en ontvangstruimtes van
Heineken worden met onze affiches of fotomateriaal ingericht.
Verder krijgen we aanvragen van musea. Het Legermuseum in
Delft bijvoorbeeld, gaat een expositie over Nieuw-Guinea in de
jaren 1955-1962 houden. Een deel van die expositie gaat over wat
Nederlandse soldaten die daar gelegerd waren toen aten en
dronken. Die jongens dronken dus Heineken bier. Zij hebben ons
om Heineken-flesjes uit de jaren '50 gevraagd. Leuk is dat we in
ons archief ook nog een foto vonden van Nederlandse soldaten in
Nieuw-Guinea voor een café met een Heineken biertje en een
Heineken-reclamebord in de hand."
"Ik zou graag, net als Coca Cola in de Beurs van Berlage heeft
gedaan, een grote overzichtstentoonstelling organiseren.
Het lijkt me erg mooi een overzicht samen te stellen en alles bij
elkaar te zien. Ik denk ook dat heel veel mensen geïnteresseerd
zijn in Heineken en Heineken's geschiedenis."
"Ik heb veel affiniteit met dit vak, ook omdat ik ooit geschiedenis heb
gestudeerd. Het is ontzettend leuk om via al het beeldmateriaal de
geschiedenis van Heineken letterlijk onder ogen te krijgen. Je ziet
daarin ook de ontwikkeling van de maatschappij in de afgelopen
honderd jaar. Daarnaast is Heineken een mooi bedrijf om voor te
werken. Het is toch bijzonder dat dit familiebedrijf al zo lang bestaat
Het heeft een intrigerende geschiedenis en die fascineert me."
Heineken
Nederlands Beheer