Wat doeJIJ Annesietske Stapel is museumbeheerder ofwel collection manager bij Heineken. Zit zij de hele dag in stoffige archieven? En waaruit bestaat de Heineken-museumcollectie eigenlijk? Wat doet een collection manager? Missen jullie wel eens stukken of zijn er stukken verloren gegaan? Waaruit bestaat de Heineken-collectie zoal? Zitten bij die collectie ook topstukken? Wat gebeurt er met buitenlands materiaal? Wie zijn geïnteresseerd in de collectie, wie zijn jullie klanten? Wat zou je graag in de toekomst willen doen? Wat is er leuk aan je werk? Tekst Liesbeth Groeneveld eigenlijk? "Ik verzamel en beheer het erfgoed van Heineken. Dat moet namelijk in goede en geordende staat bewaard blijven om het in de komende jaren te kunnen gebruiken en te kunnen presenteren. Niet alleen in de Heineken Experience, maar ook daarbuiten. Ik houd me voornamelijk bezig met inventarisatie van de spullen door alles digitaal op te slaan in de computer. Zo kunnen we makkelijk zien wat we hebben en wat we missen." "In principe zijn de meeste Heineken-spullen goed bewaard gebleven, maar we missen ook heel wat mooie affiches. Er komen vaak mensen langs die bijvoorbeeld iets op de rommel markt hebben gekocht en het dan aan ons willen verkopen. Laatst was er bijvoorbeeld een meneer die in de VS een Amstellichtbakje had gekocht, dat hij voor 485 euro aan ons wilde verkopen. Vroeger kregen we nog wel eens wat, maar tegenwoordig betaal je zelfs voor een etiketje 25 euro. Als we echt iets missen in de collectie, schaf ik dat wel aan." "Een groot deel van de collectie bestaat uit het beeld en geluid dat Heineken de afgelopen honderd jaar heeft gemaakt. Die beelden bestaan voornamelijk uit foto's, affiches en tv-reclames. Ook hebben we grammofoonplaten waarop het Heineken-lied in duizend verschillende versies is uitgebracht. In het archief lagen vierhonderd blikken met filmmateriaal. Deze banden worden nu door het audiovisueel centrum van de NOS onderzocht om te kijken wat erop staat en of de kwaliteit nog goed is. Dan kunnen wij ze vergelijken met de grote hoeveelheid videobanden die nog overal in het bedrijf rondzwerven. Het is ontzettend leuk alle reclamefilmpjes van de afgelopen vijftig jaar achterelkaar te zien. Daarnaast bestaat een groot deel van de Heineken-collectie uit promotieartikelen die de afgelopen jaren zijn geproduceerd. Die zijn niet speciaal mooi, maar wel bijzonder. De affiches en reclames daarentegen hebben veel waarde. We bezitten ook een vrij grote fotoverzameling en dozen vol oude glasnegatieven. Hierop staan vooral het personeel en het brouwproces. De foto's geven een interessant beeld van de geschiedenis van het brouwproces. In de jaren '50 zijn prachtige fotoreportages gemaakt van het personeel die goed laten zien hoe de maatschappij toen in elkaar stak. Al het fotomateriaal wordt op dit moment in de computer gezet. Misschien komt het in de toekomst op het intranet. Het gaat om ongeveer twee- a drieduizend foto's. In totaal zitten er ongeveer veertienduizend beelden in de computer." "Er is een zeer waardevolle collectie bierpullen, er zijn een paar prachtige affiches én natuurlijk hebben we de gouden medaille. De gouden medaille is één van de eerste grote prijzen die Heineken op de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1889 kreeg voor de kwaliteit van haar bier. Heineken vermeldt dat nog altijd op haar etiket." "We hebben wel wat buitenlands materiaal. Het is echter de vraag of je dat ook moet verzamelen. Het is onzin om alles hierheen te halen. De buitenlandse vestigingen moeten zelf een verzameling aanleggen. Dan wordt het ook interessant om stukken uit te wisselen." "De Heineken Experience is onze klant. Daar gaan we de 'heritage'-ruimte aanpassen. Nu lopen bezoekers daar te snel doorheen op weg naar het eerste biertje. Het is daarom belangrijk deze ruimte interessanter te maken om bezoekers langer vast te houden. Oude affiches van Heineken worden veel gevraagd door horecavertegenwoordigers die hun cafés een Heineken- of Amstel- uitstraling willen geven. Ook kantoren en ontvangstruimtes van Heineken worden met onze affiches of fotomateriaal ingericht. Verder krijgen we aanvragen van musea. Het Legermuseum in Delft bijvoorbeeld, gaat een expositie over Nieuw-Guinea in de jaren 1955-1962 houden. Een deel van die expositie gaat over wat Nederlandse soldaten die daar gelegerd waren toen aten en dronken. Die jongens dronken dus Heineken bier. Zij hebben ons om Heineken-flesjes uit de jaren '50 gevraagd. Leuk is dat we in ons archief ook nog een foto vonden van Nederlandse soldaten in Nieuw-Guinea voor een café met een Heineken biertje en een Heineken-reclamebord in de hand." "Ik zou graag, net als Coca Cola in de Beurs van Berlage heeft gedaan, een grote overzichtstentoonstelling organiseren. Het lijkt me erg mooi een overzicht samen te stellen en alles bij elkaar te zien. Ik denk ook dat heel veel mensen geïnteresseerd zijn in Heineken en Heineken's geschiedenis." "Ik heb veel affiniteit met dit vak, ook omdat ik ooit geschiedenis heb gestudeerd. Het is ontzettend leuk om via al het beeldmateriaal de geschiedenis van Heineken letterlijk onder ogen te krijgen. Je ziet daarin ook de ontwikkeling van de maatschappij in de afgelopen honderd jaar. Daarnaast is Heineken een mooi bedrijf om voor te werken. Het is toch bijzonder dat dit familiebedrijf al zo lang bestaat Het heeft een intrigerende geschiedenis en die fascineert me." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 10