ragen
Werkgever en werknemer worden samen
verantwoordelijk voor de reïntegratie van de
werknemer in het eerste ziektejaar. Het is voor het
eerst dat een wet regelt dat beide partijen kunnen
worden afgerekend op een gebrek aan inspanning
om terug te keren in het arbeidsproces.
Irene Steenwelle van de afdeling Arbeidszaken
begeleidde de introductie van deze wet bij
Heineken. Wij stelden haar 10 vragen.
1. Wat houdt de Wet verbetering poortwachter in?
2. Waarom heet de wet poortwachter?
3. Wat is het verschil met vroeger?
4. Vind je dat zo'n wet binnen Heineken nodig is?
5. Hoe groot is het ziekteverzuim binnen
Heineken?
6. Zijn er wel voldoende uitwijkmogelijkheden naar
aangepaste functies?
in
BBBBUÊ Tekst Wilma Gertenaar
Ziek is ziek, is een gepasseerd station. Vanaf 1 april zijn de
werkgever en de zieke werknemer samen verantwoordelijk
voor reïntegratie in het eerste ziektejaar. Werkgever en
werknemer zijn verplicht om binnen acht weken na de eerste
ziektedag, aan de hand van de probleemanalyse en het advies
van de Arbodienst, een plan van aanpak op te stellen. Dit plan
bevat afspraken over de terugkeer van de zieke werknemer in
het arbeidsproces. Een evaluatie van het plan van aanpak zal
eens in de zes weken moeten plaatsvinden. Het
Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) toetst
uiteindelijk de reïntegratie-inspanningen van werkgever en
werknemer en heeft de bevoegdheid om werkgever en
werknemer sancties op te leggen.
Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV)
heeft letterlijk de rol van poortwachter voor de WAO gekregen.
Het UWV toetst na het eerste ziektejaar of de zieke werknemer
voor een WAO-uitkering in aanmerking komt en/of de
werknemer en de werkgever zich voldoende hebben
ingespannen om de zieke werknemer te reïntegreren. Het
UWV moet ervoor zorgen dat de WAO-instroom beperkt blijft
en dat de uitstroom uit de WAO zo groot mogelijk is.
Voor 1 april 2002 ontbraken de kaders waaraan de
reïntegratie-inspanningen van de werkgever en de werknemer
moesten voldoen. Er werd alleen gekeken naar de medische
beperkingen en niet de mogelijkheden. Voor de zieke
werknemer was er geen prikkel om weer aan het werk te
gaan. Voor de werkgever bestond geen noodzaak om de
werknemer op herstelgedrag aan te spreken.
Het UWV toetste niet op inhoud, maar op de tijdigheid van het
indienen van het reïntegratieplan.
Zeker, al was Heineken ook voor de invoering van de Wet
verbetering poortwachter al redelijk actief in het reïntegreren
van zieke medewerkers.
De ervaring leert dat een werknemer bij dreigend langdurig
verzuim al snel geen contact meer met zijn werkgever
(leidinggevende) heeft, waardoor de kans dat de werknemer
de WAO instroomt groot is. Hoe eerder wordt ingegrepen in dit
proces hoe groter de kans dat een zieke werknemer, al dan
niet in een aangepaste functie, weer aan het werk gaat.
De Wet verbetering poortwachter ziet toe op langdurend
verzuim. Het ziekteverzuim binnen Heineken komt overeen
met vergelijkbare bedrijven.
Dat is niet altijd even gemakkelijk. Op individuele basis wordt
gekeken welke aangepaste werkzaamheden de zieke
werknemer, rekening houdend met zijn medische
Heineken
Nederlands Beheer