ragen Werkgever en werknemer worden samen verantwoordelijk voor de reïntegratie van de werknemer in het eerste ziektejaar. Het is voor het eerst dat een wet regelt dat beide partijen kunnen worden afgerekend op een gebrek aan inspanning om terug te keren in het arbeidsproces. Irene Steenwelle van de afdeling Arbeidszaken begeleidde de introductie van deze wet bij Heineken. Wij stelden haar 10 vragen. 1. Wat houdt de Wet verbetering poortwachter in? 2. Waarom heet de wet poortwachter? 3. Wat is het verschil met vroeger? 4. Vind je dat zo'n wet binnen Heineken nodig is? 5. Hoe groot is het ziekteverzuim binnen Heineken? 6. Zijn er wel voldoende uitwijkmogelijkheden naar aangepaste functies? in BBBBUÊ Tekst Wilma Gertenaar Ziek is ziek, is een gepasseerd station. Vanaf 1 april zijn de werkgever en de zieke werknemer samen verantwoordelijk voor reïntegratie in het eerste ziektejaar. Werkgever en werknemer zijn verplicht om binnen acht weken na de eerste ziektedag, aan de hand van de probleemanalyse en het advies van de Arbodienst, een plan van aanpak op te stellen. Dit plan bevat afspraken over de terugkeer van de zieke werknemer in het arbeidsproces. Een evaluatie van het plan van aanpak zal eens in de zes weken moeten plaatsvinden. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) toetst uiteindelijk de reïntegratie-inspanningen van werkgever en werknemer en heeft de bevoegdheid om werkgever en werknemer sancties op te leggen. Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) heeft letterlijk de rol van poortwachter voor de WAO gekregen. Het UWV toetst na het eerste ziektejaar of de zieke werknemer voor een WAO-uitkering in aanmerking komt en/of de werknemer en de werkgever zich voldoende hebben ingespannen om de zieke werknemer te reïntegreren. Het UWV moet ervoor zorgen dat de WAO-instroom beperkt blijft en dat de uitstroom uit de WAO zo groot mogelijk is. Voor 1 april 2002 ontbraken de kaders waaraan de reïntegratie-inspanningen van de werkgever en de werknemer moesten voldoen. Er werd alleen gekeken naar de medische beperkingen en niet de mogelijkheden. Voor de zieke werknemer was er geen prikkel om weer aan het werk te gaan. Voor de werkgever bestond geen noodzaak om de werknemer op herstelgedrag aan te spreken. Het UWV toetste niet op inhoud, maar op de tijdigheid van het indienen van het reïntegratieplan. Zeker, al was Heineken ook voor de invoering van de Wet verbetering poortwachter al redelijk actief in het reïntegreren van zieke medewerkers. De ervaring leert dat een werknemer bij dreigend langdurig verzuim al snel geen contact meer met zijn werkgever (leidinggevende) heeft, waardoor de kans dat de werknemer de WAO instroomt groot is. Hoe eerder wordt ingegrepen in dit proces hoe groter de kans dat een zieke werknemer, al dan niet in een aangepaste functie, weer aan het werk gaat. De Wet verbetering poortwachter ziet toe op langdurend verzuim. Het ziekteverzuim binnen Heineken komt overeen met vergelijkbare bedrijven. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Op individuele basis wordt gekeken welke aangepaste werkzaamheden de zieke werknemer, rekening houdend met zijn medische Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 4