10 vragen aan Koninginnedag 2002 Een kennismaking Verkopen in den vreemde Reportage Financieel imago Heineken Heineken krijgt iedere dag een rapportcijfer van de buitenwereld: de beurskoers van het Heineken-aandeel. Een goede beurskoers geeft een gevoel van trots en zegt vooral iets over het vertrouwen in onze onderneming en haar toekomstverwachting. De in- en externe verwachtingen mogen ook niet te ver uiteenlopen. Is dat wel het geval, dan kan dat leiden tot teleurstellingen. Investor Relations probeert de verwachtingen op elkaar af te stemmen via open communicatie. Communicatie tussen onze onderneming en nationale en internationale financiële analisten, institutionele en particuliere beleggers en de financiële pers. Van de verhandelde aandelen bevindt zich 33% in Noord-Amerika, 10% in Engeland, 9% in Nederland en 11% in de rest van Europa; het gaat hierbij om grote beleggers. De overige 37% is vermoedelijk in handen van particuliere aandeelhouders. Goede financiële communicatie vergroot de kennis over Heineken. Beleggers moeten begrijpen wat onze strategie is. Dat geeft vertrouwen en voorkomt verrassingen. Verrassingen zijn slecht voor het vertrouwen en de geloofwaardigheid. Ze kunnen, wereldwijd, tot ongewenste berichtgeving over Heineken leiden, want analisten vormen een gezaghebbende bron voor de media. De financiële wereld verandert snel. Globalisering, de euro en de toename van het aantal particuliere beleggers spelen daarbij een rol. De strijd met andere grote brouwers om de gunst van de beleggers is toegenomen. Om ons financiële imago te versterken, is het aantal presentaties flink verhoogd. De bijeenkomst met de analisten waar de Raad van Bestuur de winstcijfers toelicht, is wereldwijd via webcasting te volgen. Het aantal binnenkomende reacties stijgt met de dag. De directe contacten geven de beleggers een goed gevoel over ons. En wie aan de top van de bierwereld staat, moet op alle facetten uitblinken. Dat geldt ook voor Investor Relations. David Hazelwood, Finance Director Nederlands Beheer ■>m

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 2