Hoe is het om ons product in den vreemde te verkopen? Om te pionieren en Heineken ergens letterlijk op de kaart te krijgen? Guido Janssen, Diederik Kalff en Jacco van der Linden zijn area exportmanagers voor Afrika. Is Afrika niet een heel groot gebied voor drie personen? Hoe werkt een area exportmanager? Hoe pakje dat aan, het Heineken-merk in een markt zetten? In hoeverre is het cultuurverschil een probleem? Is dit werk verslavend? Verkopen Tekst Wilma Gertenaar "Anderhalf jaar geleden werd eindelijk erkend dat dit werelddeel grote groeimogelijkheden heeft. Het team van exportmanagers werd uitgebreid. Sinds we met z'n drieën zijn, hebben we het gebied verdeeld. Guido is verantwoordelijk voor Oost-Afrika, Diederik voor Noord en West en Jacco voor Central West. Zuid-Afrika heeft een exportmanager die daar vast is gestationeerd. Wij zijn verantwoordelijk voor de verkopen in 54 landen. De mate waarin we aandacht aan een land besteden, hangt af van het type markt en de fase waarin deze zich bevindt. Er zijn drie soorten markten te onderscheiden. De Trading Market is een markt waar het merk Heineken nog een onduidelijke positie heeft en waar de groeimogelijkheden beperkt zijn. In een Building Market moet onze gewenste positie nog worden verworven, maar zien we wel duidelijke mogelijkheden om te groeien. In een Star Brand Market is reeds een goede positie verworven en zijn er bovendien nog behoorlijke groeimogelijkheden. Tot twee jaar geleden waren er in Afrika alleen maar Trading Markets. Vandaag de dag telt Afrika drie Building Markets en verwachten we er eind dit jaar vijf te hebben." "Een area exportmanager moet van vele markten thuis zijn. Hij moet kunnen verkopen, maar ook veel weten van marketing, logistiek en distributie. De tijden van 'dozen schuiven' zijn voorbij. Tegenwoordig proberen we de hele keten tot aan de consument te volgen. We hebben daarvoor een aantal instrumenten. Zo maken we samen met de distributeurs een Value Chain, een overzicht van de totale productstroom inclusief alle spelers die daarin een rol spelen. Op deze manier kunnen we het bier volgen in de markt; waar gaat het naar toe, in welk volume, tegen welke prijzen. Met behulp van een Value Chain kun je inzicht verkrijgen in de prestaties van elke speler in de keten, de financiële beloning die daar tegenover staat en beoordelen of die te hoog of te laag is. Verder staat er tegenwoordig een heel team achter ons met marketing, financiële en logistieke experts. En heel belangrijk is het Customer Service Team voor de dagelijkse operatie." "Je moet eerst regelen dat je product verkrijgbaar en zichtbaar is op de gewenste locaties. De laatste jaren maken we steeds meer gebruik van mensen die binnen de distributeur exclusief met Heineken bezig zijn. Die persoon begint veelal in een Heineken-auto rond te rijden, met een groene pet op en een groen T-shirt aan, om dozen en POS- materiaal af te leveren. Heineken Export zorgt ervoor dat die mensen de benodigde training en opleiding krijgen om hun werk goed te kunnen doen. Als het merk groter wordt en dus belangrijker voor de distributeur, probeer je het merk in zijn distributiesysteem te integreren. De rol van de 'Mr. Heineken' verandert dan; hij gaat promoties doen en let op de kwaliteit van de manier waarop je zichtbaar bent. Bovendien gaat hij achter nieuwe klanten aan." "Met name door de regelmatige bezoeken en ervaring leer je hiermee om te gaan. We weten alledrie na een aantal dagen vaak hoe de vork in grote lijnen in de steel zit. In het algemeen wordt het niveau in Afrika schromelijk onderschat. De distributeurs daar zijn veelal zeer professionele bedrijven met bovendien een zeer grote bereidheid om te leren. Onze toegevoegde waarde is met name onze klant, de distributeur, te helpen zijn biermarkt te leren kennen en meer te verkopen. Zo hebben wij voor de grotere markten bijvoorbeeld de taak van het voorraadbeheer overgenomen. De distributeur hoeft nu niet meer te bestellen maar krijgt 'automatisch' de juiste hoeveelheid op het juiste moment aangeleverd. Je moet dat stapsgewijs opbouwen. Je kunt niet verwachten dat iedereen morgen werkt zoals jij dat graag wil. Hoe snel dat gaat, heeft ook met de cultuur te maken." "Het leukste aan dit werk is het reizen, maar dat is tegelijk ook het grote struikelblok. Je moet heel gedisciplineerd leven. Twee weken op en twee weken af. Als je niet gedisciplineerd leeft, ga je voor de bijl. Je sociale leven kun je ook wel gedag zeggen en dan hebben wij nog de mazzel dat er geen tijdsverschil is. Je agenda is vijf tot zes maanden vooruit gepland. Wij weten nu al tot eind augustus precies wat we van dag tot dag gaan doen. Maar het plezier overheerst. Als je niet geniet van reizen, moetje nooit aan een baan als deze beginnen." Dat het plezier blijft overheersen, blijkt wel doordat ze desgevraagd alledrie aangeven in de toekomst het liefst in het buitenland te willen werken. Een beetje verslavend is het dus wel.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 14