nalyses van brouwerijen wereldwijd Machines die dag en nacht analyses uitvoeren, mensen in witte jassen in soms afgesloten laboratoria en stapels dozen en fusten met bier uit alle windstreken. Dit is het dagelijkse beeld van de afdeling Corporate Quality Control Laboratory (CQCL) van HTS in Zoeterwoude. Alle Heineken Brouwerijen in de wereld zenden hier ter controle hun 'monsters' naartoe. De 24 medewerkers van de laboratoria zorgen ervoor dat de analyses van grondstoffen en bier in fust, fles of blik gegarandeerd binnen tien werkdagen plaatsvinden. Tenzij het gaat om een spoedklus. "Je kunt per slot van rekening een schip met mout geen tien dagen in de haven op goedkeuring laten wachten." Monsters per post Referentielab Tekst Marguerite de Ruijter 7000 a Gern Huijberts is sinds maart 2001 de manager van CQCL. Eerder was hij dat van de Proefbrouwerij in Zoeterwoude. "In mijn huidige functie is Zoeterwoude een van onze klanten, net zoals alle andere Heineken Bouwerijen in de wereld", vertelt hij in zijn kantoor. Aan de kapstok hangen twee veiligheidsjassen, die we even later aantrekken als Gern ons uitnodigt voor een rondleiding door de laboratoria. Daar zien we geen Willie Wortel-achtige figuren of dampende installaties, maar wel heel veel meetapparatuur en analisten die voortdurend metingen en proeven voorbereiden en begeleiden. Veel testen verlopen automatisch, bijvoorbeeld het opmeten van het schuimgehalte van bier. Andere proeven, zoals het meten van het C02-gehalte van bier, gebeuren nog met de hand. Op alle controles volgt een tweede check om eventuele menselijke fouten uit te sluiten. In de laboratoria vinden verschillende analyses plaats: instrumentenanalyses, chemisch fysische analyses en monsteranalyses. CQCL ontvangt op basis van contracten met alle werkmaatschappijen monsters uit de hele wereld, voorzien van een sticker met daarop de datum van afgifte en een omschrijving van het product. Die stickers levert het kwaliteitslab zelf. "In de toekomst kunnen onze klanten de stickers via internet opvragen", vertelt Gern Huijberts. "Net zoals we nu een project zijn gestart om voortaan de analysecertificaten per e-mail naar onze klanten te versturen." Er lopen meer projecten, zoals het opzetten van een 'Quality Control Handbook' via intranet, waarin alle kennis en ervaring van CQCL is vastgelegd. "Klanten kunnen zo antwoord vinden op de meeste vragen over analyses en de door ons gebruikte meetapparatuur." De klanten doen zelf ook aan kwaliteitscontroles. "Wij zijn voor hen het referentielab voor hun eigen proeven. Onze laboratoria zijn erkend als STER-lab. Dit certificaat, dat vijf jaar geldig is en door een externe organisatie wordt verleend, gaat een stuk verder dan bijvoorbeeld ISO. Wij garanderen daarmee dat de resultaten uit dit lab juist zijn, dat wij een goed controlesysteem hebben en bovendien de juiste ingrediënten voor onze proeven gebruiken. Daarnaast gebruiken we drie controlemethoden. Zo doen we via een Engelse organisatie mee met een maandelijkse, anonieme monstertest. Deze organisatie stuurt ons anonieme biermonsters, die wij vervolgens testen. De resultaten daarvan vergelijken we met die van andere deelnemende brouwerijen in de wereld en zijn maandelijks in een muurkrant bij de laboratoria te zien." CQCL doet meer. "Wij werken ook veel samen met het smaakpanel. Daarnaast organiseren we elk jaar workshops met vijftien Heineken-deelnemers vanuit de hele wereld. In de toekomst willen we deze workshops in de eigen landen gaan organiseren. Het voordeel daarvan is dat mensen met hun eigen apparatuur kunnen werken en die kan van land tot land verschillen. We merken overigens dat de kwaliteit en vakkennis van onze klanten toenemen. Dat heeft ook consequenties voor onze huidige activiteiten. Routinematige klussen als het analyseren van proeven blijven. Maar we zullen, veel meer dan nu, als consultant worden ingezet." 12 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 12