nalyses van
brouwerijen wereldwijd
Machines die dag en nacht analyses uitvoeren, mensen in witte jassen in soms
afgesloten laboratoria en stapels dozen en fusten met bier uit alle windstreken.
Dit is het dagelijkse beeld van de afdeling Corporate Quality Control Laboratory
(CQCL) van HTS in Zoeterwoude. Alle Heineken Brouwerijen in de wereld zenden
hier ter controle hun 'monsters' naartoe. De 24 medewerkers van de laboratoria
zorgen ervoor dat de analyses van grondstoffen en bier in fust, fles of blik
gegarandeerd binnen tien werkdagen plaatsvinden. Tenzij het gaat om een
spoedklus. "Je kunt per slot van rekening een schip met mout geen tien dagen in
de haven op goedkeuring laten wachten."
Monsters per post
Referentielab
Tekst Marguerite de Ruijter
7000 a
Gern Huijberts is sinds maart 2001 de manager van CQCL.
Eerder was hij dat van de Proefbrouwerij in Zoeterwoude. "In
mijn huidige functie is Zoeterwoude een van onze klanten, net
zoals alle andere Heineken Bouwerijen in de wereld", vertelt
hij in zijn kantoor. Aan de kapstok hangen twee
veiligheidsjassen, die we even later aantrekken als Gern ons
uitnodigt voor een rondleiding door de laboratoria. Daar zien
we geen Willie Wortel-achtige figuren of dampende installaties,
maar wel heel veel meetapparatuur en analisten die
voortdurend metingen en proeven voorbereiden en
begeleiden. Veel testen verlopen automatisch, bijvoorbeeld het
opmeten van het schuimgehalte van bier. Andere proeven,
zoals het meten van het C02-gehalte van bier, gebeuren nog
met de hand. Op alle controles volgt een tweede check om
eventuele menselijke fouten uit te sluiten.
In de laboratoria vinden verschillende analyses plaats:
instrumentenanalyses, chemisch fysische analyses en
monsteranalyses. CQCL ontvangt op basis van contracten met
alle werkmaatschappijen monsters uit de hele wereld,
voorzien van een sticker met daarop de datum van afgifte en
een omschrijving van het product. Die stickers levert het
kwaliteitslab zelf. "In de toekomst kunnen onze klanten de
stickers via internet opvragen", vertelt Gern Huijberts. "Net
zoals we nu een project zijn gestart om voortaan de
analysecertificaten per e-mail naar onze klanten te versturen."
Er lopen meer projecten, zoals het opzetten van een 'Quality
Control Handbook' via intranet, waarin alle kennis en ervaring
van CQCL is vastgelegd. "Klanten kunnen zo antwoord vinden
op de meeste vragen over analyses en de door ons gebruikte
meetapparatuur."
De klanten doen zelf ook aan kwaliteitscontroles. "Wij zijn voor
hen het referentielab voor hun eigen proeven. Onze
laboratoria zijn erkend als STER-lab. Dit certificaat, dat vijf jaar
geldig is en door een externe organisatie wordt verleend, gaat
een stuk verder dan bijvoorbeeld ISO. Wij garanderen
daarmee dat de resultaten uit dit lab juist zijn, dat wij een
goed controlesysteem hebben en bovendien de juiste
ingrediënten voor onze proeven gebruiken. Daarnaast
gebruiken we drie controlemethoden. Zo doen we via een
Engelse organisatie mee met een maandelijkse, anonieme
monstertest. Deze organisatie stuurt ons anonieme
biermonsters, die wij vervolgens testen. De resultaten daarvan
vergelijken we met die van andere deelnemende brouwerijen
in de wereld en zijn maandelijks in een muurkrant bij de
laboratoria te zien."
CQCL doet meer. "Wij werken ook veel samen met het
smaakpanel. Daarnaast organiseren we elk jaar workshops
met vijftien Heineken-deelnemers vanuit de hele wereld. In de
toekomst willen we deze workshops in de eigen landen gaan
organiseren. Het voordeel daarvan is dat mensen met hun
eigen apparatuur kunnen werken en die kan van land tot land
verschillen. We merken overigens dat de kwaliteit en vakkennis
van onze klanten toenemen. Dat heeft ook consequenties voor
onze huidige activiteiten. Routinematige klussen als het
analyseren van proeven blijven. Maar we zullen, veel meer
dan nu, als consultant worden ingezet."
12
Heineken
Nederlands Beheer