6. In veel artikelen die zijn verschenen over uw afscheid, wordt u aangemerkt als de man die vooral de internationale groei van Heineken heeft gestimuleerd. Maar hoe was uw relatie met Heineken Nederland eigenlijk? 7. Wat vindt u van de 'Biertje?-campagne' van het Heineken-merk? 8. Wat is het dieptepunt uit uw Heineken-carrière? Vooral in het begin was die relatie wat stroef. Heineken Nederland is de dochter die de moeder heeft gebaard. Ik vermoed dat de internationalisering nogal eens ten koste is gegaan van Heineken Nederland. Hadden ze net een lekker team, werden er weer managers weggehaald om ergens op de wereld een brouwerij te gaan besturen. Heineken Nederland was de grootste en meest winstgevende markt voor Heineken, maar dat is inmiddels veranderd. Er zit nog weinig groei in de Nederlandse markt. Dat zijn allemaal dingen die het voor Heineken Nederland de afgelopen jaren niet makkelijk hebben gemaakt. Toch hebben ze een fantastische prestatie neergezet in het behouden van het marktaandeel en het behalen van efficiencyverbeteringen. Daar heb ik groot respect voor. Het is toch het fundament waar de hele organisatie op is gebouwd. Hoe internationaal het Heineken-merk inmiddels ook is, het is het lokale merk van Amsterdam en Nederland en dat is een sterke basis. Daar ben ik zeer tevreden over. Kijk, Heineken was natuurlijk stikjaloers op die vriendencommercials van Amstel. IJzersterk idee en het werkt uitstekend. Ik ben ervan overtuigd dat de Biertje?-commercials dat succes kunnen evenaren. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe dat de komende tijd wordt uitgewerkt en het is een gevoelskwestie. Reclame is gevoel. Het is anders dan bijvoorbeeld de overname van een ander bedrijf, dat gaat alleen maar over feiten en cijfers. Dan vraag je wat iets betekent en krijg je antwoord. Bij reclame wordt die vraag nooit gesteld, men heeft direct een mening of het mooi of leuk is of niet. Het is meer intuïtie. De heer Heineken had dat natuurlijk als geen ander. Die wist precies wat de consument wilde. Je kunnen inleven in de situatie van iemand anders is cruciaal om succesvol te kunnen zijn. Die vraag zag ik aankomen. Zoals ik eerder zei, is het een intensieve periode geweest met een, zeg maar, constante spanning. Ik vind het moeilijk daar hoogte- en dieptepunten in te onderscheiden, maar vooruit. Die toestand met die

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 6