ragen Op 25 april is Karei Vuursteen afgetreden als voorzitter van de Raad van Bestuur van Heineken N.V. en werd hij door de aandeelhoudersvergadering benoemd tot lid van de Raad van Beheer van Heineken Holding N.V. Thony Ruys volgde hem op als voorzitter van de Raad van Bestuur. De afgelopen tien jaar heeft Vuursteen de internationale groei van Heineken mogelijk gemaakt. Zelf relativeert hij zijn rol: "Je kunt het niet alleen, ledereen voegt iets toe aan de waarden van onze merken. Dat was zo en dat blijft zo." 1. Gaat u de onderneming missen? 2. Heeft u zich voorbereid op uw afscheid als voorzitter? 3. Welke invloed heeft het overlijden van de heer Heineken gehad, zo vlak voor uw afscheid? 4. Welke invloed heeft de wisseling van bestuursvoorzitters op de organisatie? 5. Hoe heeft u dat de afgelopen tien jaar voor elkaar gekregen? Tekst Karin Willems i.s.m. Corporate Communication Ja, ik zal de mensen om me heen missen, maar vooral ook de intensiteit waarmee ik gedurende tien jaar heb meegewerkt aan de groei van Heineken. Ik houd van een intensieve manier van leven. Hard werken, gezelligheid, soms de confrontatie aangaan. Dat voorzitterschap is me uitstekend bevallen. Nu is het tijd om plaats te maken voor Thony Ruys. In deze functie wordt natuurlijk enorm veel voor je geregeld. Rondgereden door een chauffeur en een fantastische secretaresse die er geruisloos voor zorgt dat alles op rolletjes loopt. Straks moet ik alles zelf regelen. Gelukkig blijf ik bij de organisatie betrokken in mijn nieuwe functie als lid van de Raad van Beheer van Heineken Holding. Ik heb kantoorruimte gehuurd in Amsterdam en ga weer gewoon zelf de auto besturen. Ik ga meer tijd met mijn vrouw doorbrengen en kan straks gelukkig na de files naar mijn werk. Het overlijden van de heer Heineken is natuurlijk een groot verlies geweest voor de hele organisatie. Voor mij is het ook wel gek om hem nu in de laatste dagen van mijn voorzitterschap te moeten missen. Ik kon altijd bij hem terecht, hij beschikte over een enorme hoeveelheid kennis en hij had overal een mening over. Mensen die meneer Heineken nooit hadden ontmoet, waren zich toch altijd bewust van zijn aanwezigheid. Dus ook voor de mensen in de organisatie is zijn overlijden een groot verlies. Het is natuurlijk een grote verandering voor de organisatie. Bestuurstechnisch bereiden we dat uiteraard zeer zorgvuldig voor. Ik vind het belangrijk dat dit goed verloopt. Dat het karakter van de Heineken-organisatie, de motivatie om samen een prachtig product te maken en te verkopen, behouden blijft. En dat we blijven groeien. De kernwaarden van Heineken zijn respect, quality en enjoyment. Heineken is een integer, internationaal merk. Daar moetje op focussen, dat moetje iedere keer weer benadrukken. Die waarden overeind houden en zich verder laten ontwikkelen, vereist discipline. Iedere manager streeft dat op zijn eigen manier na. Iedere baas leidt de organisatie of een deel ervan op de manier die het best bij zijn karakter past. Je stijl van leidinggeven moet zijn als een jas die lekker zit. In je eentje kun je heel weinig doen, je hebt de organisatie nodig. Daar moet je je doelstellingen, je strategie mee delen zodat iedereen dezelfde missie voor ogen krijgt. Ik vind het leuk om met mensen te werken en heb er altijd naar gestreefd om een team te vormen. Ik geef vertrouwen, maar stel hoge eisen aan mensen. Er zitten enorm veel goede mensen bij Heineken en die hoef ik echt niet te vertellen hoe ze hun werk moeten doen. Maar ik let wel op details. Mij is wel eens gezegd dat ik te open ben en dat ik de details aan anderen moet overlaten. Dat kan ik niet, zo ben ik niet. Ik ben open omdat mijn managementstijl gebaseerd is op vertrouwen. Dat ik op details let, is een signaal naar de organisatie. Wie een goed en integer product maakt, moet alert blijven. Heineken Nederlands Beheer ..-it.,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 4