li 08.00 uur 09.00 uur 08.30 uur km. 11-30 uur De kantine van Heineken Brouwerijen voorkomt dat wachten vervelend wordt. Gezellige mensen en lekkere koffie. Het zou bijna een uitje zijn als die derde rit niet in je achterhoofd bleef rondspoken. Vanmiddag rond 14.00 uur moet Ben weer in Oosterblokker staan. Dat is een aardig eindje rijden en samen met de laad- en lostijd op de brouwerij kost dat behoorlijk wat tijd. En tijd komt een chauffeur altijd tekort. Hij heeft er zelf eigenlijk geen invloed op. Zijn enige wapen is geduld. Uiteindelijk valt het gelukkig nogal mee. Aad heeft al vaker met dit bijltje gehakt en stelt voor om de wagen te lossen en er geen lege kratten meer op te zetten. Dat scheelt een keer laden en dus tijd. Normaal is dat niet mogelijk, maar omdat er vanwege Koninginnedag binnenkort extra geleverd wordt, is er geen gevaar dat er emballage blijft staan. Al met al rijdt Ben om 11.00 uur weer van het terrein af. fik/BE' In het regelcentrum van DCS binnenland in ■EMiJfc: Zoeterwoude lijkt alles rustig. Van hieruit vertrekken alle chauffeurs die in Nederland boven de rivieren rijden. Het regelcentrum is een 'porto-cabin' op het brouwerijterrein die op deze grijze regenachtige maandagochtend een troosteloze indruk maakt. Toch is het bij binnenkomst wel gezellig, de koffie staat klaar en de computers zijn gevuld met de ritten van vandaag. Het lijkt alsof de dag ook hier net begint maar dat is schijn. De meeste vrachtauto's zijn al lang onderweg met hun eerste vracht van die dag. Sommigen zijn zelfs al terug. De chauffeurs die het binnenlands vervoer vanaf de brouwerijen uitvoeren, zijn allen aangesloten bij de VTC, de Vervoerders Transport Combinatie. Strak in het groene Heineken-pak melden zij zich aan het loket van het regelcentrum. Zij krijgen hier te horen waar ze de lege kratten van de vorige klant kunnen lossen en waar ze worden geladen voor de volgende rit. Als ze de oplegger hebben klaargezet om te laden, duiken ze het koffiehok in voor een kopje koffie. Ben Graafland, chauffeur van de Wilde Transport, is net terug uit Den Haag en zijn volgende bestemming is Heineken Brouwerijen in Amsterdam. Onderweg, pas als de auto rijdt, valt op dat je zo J hoog gezeten een heel nieuw perspectief op de wereld krijgt. Zoals je in een vliegtuig het gevoel krijgt datje over Madurodam vliegt, krijg je in een vrachtauto ook het idee dat je de wereld een stuk makkelijker aankan. Dat blijkt echter maar schijn. Ben pikt nog net het staartje van de A4-spits mee. Zo hier en daar zie je in de verte allemaal kleine rode lichtjes in groepen oplichten. Dat betekent file. Het leven van een chauffeur is niet makkelijk. Bij het invoegen op de snelweg gaat een kraan keurig voor ons naar de tweede baan. De vreugde is echter maar van korte duur. Het betekent namelijk dat de kraan vóór Ben komt te rijden en hij, vanwege het inhaalverbod, de hele weg in zijn tempo (ongeveer 70 km/uur) moet rijden. Achter ons vormt zich een lang lint van geïrriteerde vrachtwagenchauffeurs die allemaal graag ietsje harder zouden willen rijden. Veel personenauto's zien ons gebrek aan snelheid als een vrijbrief om de meest vreemdste capriolen uit te halen. Absoluut hoogtepunt tijdens deze rit is de motorrijder die ons rechts inhaalt en rakelings langs de voorbumper de weg op schiet. öht-. AH O A Aankomst bij de Heineken Brouwerijen in Amsterdam. Ben ziet, terwijl hij de oprit opdraait, in een oogopslag dat het wel even gaat duren. Er staat een auto voor hem met glas en vilt. Die moet eerst leeg. Aad zit op de heftruck en lost de auto's in zijn eentje. Hoe hard Aad ook werkt, Bert loopt wachttijd op. Koffie, dan maar. Ben rijdt met rode Amstel-zeilen, een mooi contrast met de glimmende witte trekker. Als de deur van de trekker openzwaait, blijkt het trapje naar de cabine wel erg stijl en vooral heel hoog. Je voelt je, in de cabine aangekomen, als in een huis op wielen. Ruime stoelen, een compleet bed met gordijnen achter de stoelen en een dashboard waarop veel minder lichtjes en knopjes zitten dan verwacht. Toch is de auto van alle gemakken voorzien. De verwarming kan per zitplaats apart worden geregeld, er is een handsfree telefoon en boven Bens hoofd glimmen de rode lichtjes van een '27 MC Bakkie'. Terug naar Zoeterwoude is de weg een stuk "K98—rustiger. Om 11.30 uur rijdt de vrachtauto onder de slagbomen van de brouwerij door. Ben meldt zich even over 11.30 uur weer bij het regelcentrum in Zoeterwoude en heeft geluk. Zijn auto wordt onmiddellijk geladen. Met de heftruckchauffeur loopt hij naar het koffiehok. Daar wordt de laadopdracht uit de computer gehaald en kan met laden worden begonnen. Er is nog net even tijd voor een kort praatje met de andere chauffeurs die staan te wachten. Als Ben weer bij de auto aankomt, staat die al halfvol met rode Amstel kratten. Twee heftruckchauffeurs rijden met dubbele lepels, waardoor er twee pallets tegelijk vervoerd kunnen worden. Om 11.50 uur staat Ben weer klaar voor vertrek. Eten heeft hij bij zich, dat doet hij onderweg wel. 20

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 20