Kosten met zakenreizen Terwijl bij veel bedrijven het vliegen kort na de aanslagen van 11 september een dieptepunt beleefde, was het bij onze onderneming ook na die bewuste datum wat vliegreizen betreft 'business as usual'. Bij Heineken wordt per jaar voor miljoenen euro's gevlogen, tegen zo gunstig mogelijke tarieven. De afdeling Travel zorgt in samenwerking met de externe reisagent ATP Online voor gunstige contracten en realiseert zo aanzienlijke kostenbesparingen. Kostenverlagend Elektronisch boeken Heineken Tekst Marguerite de Ruijter besparen Travel dat deel uitmaakt van de afdeling General Expenses van Corporate Purchasing in Zoeterwoude, werd in eerste instantie als project opgestart. "We kregen van de Purchasing Board de opdracht om binnen de Nederlandse werkmaatschappijen de hoog oplopende kosten van zakenreizen tegen te gaan en het kwaliteitsniveau van het zakelijk reizen te verhogen. Uitgangspunten daarbij waren onder meer een grote mate van flexibiliteit van reiziger en organisatie, maar ook het realiseren van kostenbesparingen door goede contractonderhandelingen en interne procesverbeteringen", vertelt accountmanager Travel Leonie Geenen. "De eerste aanpak bestond eruit de operationele reisactiviteiten door één reisagent te laten uitvoeren in plaats van twee. Dat leverde voordelen op: we kregen te maken met één aanspreekpunt, één administratie en één eenduidig managementinformatiesysteem. Helaas bleek de reisagent die in 2000 hiervoor was uitgekozen, geen gelukkige keuze. Na een jaar van vallen en opstaan, waarbij we vooral hebben geleerd hoe het niet moet, zijn we in mei 2001 met een nieuwe reisagent in zee gegaan: ATP Online. Deze externe reisagent verzorgt de boekingen en bemant de voormalige interne reisbureaus van Heineken in Amsterdam en Zoeterwoude met elk één ATP'er. Zij zijn hier elke dag aanwezig, boeken ook reizen en onderhouden nauw contact met hun ATP-collega's die vanaf Schiphol-Rijk voor Heineken werken. Annemarie Ammerlaan houdt op operationeel gebied als Heineken Travel Operations manager het toezicht op ATP en is meteen de Heineken-'vraagbaak' voor zowel ATP als onze eigen medewerkers." Travel heeft er het afgelopen jaar voor gezorgd, dat de kosten van het zakelijk reizen voor Heineken zijn verlaagd. Leonie: "Er zijn contracten gesloten voor onze belangrijkste bestemmingen met diverse luchtvaartmaatschappijen, wat aanzienlijke besparingen oplevert. Ook hebben we hotelcontracten in Nederland gebundeld in het boekingssysteem van onze reisagent. Daarnaast is er een helder managementinformatiesysteem opgezet, zodat de kosten van het zakelijk reizen per werkmaatschappij zichtbaar worden." Maar er liggen meer besparingen voor het grijpen: "Wij willen in de toekomst nauwer gaan samenwerken met de buitenlandse werkmaatschappijen van Heineken om door bundeling van inkoopkracht nog betere contracten te kunnen sluiten. Verder zou het mooi zijn als onze afdeling Travel tijdig op de hoogte wordt gebracht van verwacht intensief vliegverkeer op bepaalde bestemmingen. Daarbij valt te denken aan nieuwbouw of uitbreiding van brouwerijen, grote congressen, beurzen, enzovoort. Zo konden wij vorig jaar gunstig inspelen op de bouw van de nieuwe brouwerij in Nigeria." Het is de bedoeling dat medewerkers in de toekomst hun reis ook elektronisch kunnen boeken. "In dat kader zijn wij onlangs een pilot gestart onder secretaresses met een elektronisch boekingssysteem, Ticket Window genaamd. Zij kunnen met dit systeem sneller en effectiever een reisaanvraag doen, die de reisagent dan weer verder verwerkt. Het mooiste zou natuurlijk zijn, als zowel de reisaanvraag als de toestemming voor die reis binnen Heineken in één elektronisch formulier zouden kunnen worden gecombineerd. Een belangrijke uitdaging voor de toekomst." Meer informatie over de afdeling Travel, het reisbeleid van Heineken en de aanvraag van een zakelijke vliegreis, vind je op het Heineken Travel Web van het BrowseHuis. 14 Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 14