voor Heineken inNederland Flesdrinken is populair Milieu Hij bestaat al jaren, de oude vertrouwde bruine fles. En ook onze Heineken Longneck is inmiddels niet meer weg te denken uit het Heineken-assortiment. Nu kent Heineken in Nederland een nieuwe flesverpakking: de groene 25cl fles heeft zijn intrede gedaan. Horeca Thuisverbruik Tekst Karin Willems In horeca werd de nieuwe groene fles, binnen Heineken beter bekent als 'Knokke', begin april geïntroduceerd. Waarom eigenlijk een nieuwe verpakking, we hadden toch al Longneck als bijzondere fles? "We zien een aantal trends in Nederland", legt Casper't Hooft, brandmanager Horeca Heineken uit. "We zien dat flesdrinken populair is. Tegelijkertijd is Longneck een exclusieve verpakking die steeds populairder wordt. Die verpakking is bedoeld voor het topsegment horeca gelegenheden. Dan blijft er dus een groot aantal horecagelegen heden over waar geen Heineken bier uit een mooie groene fles wordt verkocht. De groene 25cl fles vult dit gat in de markt." "Vanuit de horecaondernemers is er een dringende behoefte aan retourstromen. Horecabazen zien niet graag eenmalige verpakkingen in hun zaak omdat dit een enorme berg glasafval oplevert. Heineken komt met de groene 25cl fles tegemoet aan deze wens door een 28vaks krat retourverpakking aan te bieden." "Uit onderzoek is gebleken dat de consument kleinere hoeveelheden per aankoop koopt", zegt Hester Kluiwstra, junior brandmanager Heineken en verantwoordelijk voor de introductie van de groene fles in de supermarkten, slijterijen en andere verkooppunten in het thuisverbruikkanaal. "Tegelijkertijd bezoeken mensen vaker de supermarkt. Daarnaast vindt een bepaalde groep consumenten gebruiksgemak en kwaliteit in toenemende mate belangrijker dan prijs." "We hebben met de introductie van de groene 25cl fles echt naar de consument geluisterd. Zo is de nieuwe 12-pack verpakking speciaal bedacht om tegemoet te komen aan de vraag naar kleinere meer compacte verpakkingen. De Nederlandse huishoudens houden steeds minder voorraad en slaan steeds meer in voor directe consumptie. In andere branches zie je datzelfde fenomeen, frisdranken en soepen bijvoorbeeld gaan ook over op steeds kleinere verpakkingen. De consument lijkt ook klaar te zijn voor de groene fles, in tegenstelling tot onderzoeken die enkele jaren geleden plaatsvonden, blijkt nu dat de consument de groene kleur uniek en onderscheidend vindt. De groene fles wordt als internationaal, verfrissend en kwalitatief ervaren, passend bij Heineken." In tegenstelling tot in het horecakanaal is de groene 25cl fles in het thuisverbruikkanaal geen retourfles, maar een eenmalige verpakking. Heineken speelt hiermee in op de behoefte van de consument, die zo geen lege flessen hoeft terug te sjouwen naar de supermarkt. Men kan zich beperken tot een bezoek aan de dichtstbijzijnde glasbak. Daarnaast is het voor de handelspartners niet wenselijk om nog meer, en bovendien verschillende, statiegeldflessen te moeten inzamelen. Vers van 't Vat, april 2002 13 Heineken en andere bedrijven die veel verpakkings materiaal produceren, hebben onder andere met de Minister van VROM afgesproken dat het grootste deel van alle geproduceerde glasverpakkingen hergebruikt wordt. In deze afspraak, ook wel verpakkingsconvenant genoemd, is ook afgesproken dat een klein deel van de verpakkingen eenmalig kan worden gebruikt.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 13