Wat doe JIJ Ronald Nixdorf is senior scientist van de afdeling Corporate Sensory Evaluation, een onderdeel van Research Development. Een groot deel van zijn tijd besteedt hij aan het organiseren van bierproeven en zelf is hij ook gekwalificeerd bierproever. Hoe word je bierproever? Hoe vaak testen jullie? Hoe proef je bier? Kun je het verschil aangeven tussen Amstel en Heineken? Proeven is toch heel persoonlijk? Zijn er buiten Nederland ook kwaliteitscontrolepanels? Wat doe je nog meer behalve bierproeven? Wat is er leuk aan je werk? Tekst Liesbeth Groeneveld eigenlijk? Heineken Nederlands Beheer "Bierproever word je niet zomaar. De basistraining duurt een halfjaar. Hierin word je vertrouwd gemaakt met allerlei afwijkingen in bier, maar ook met de positieve eigenschappen van bier. Een belangrijk onderdeel van de training is het leren herkennen en benoemen van smaken en geuren. Dus wat ruik je en wat proef je, hoe sterk neem je dat waar en voldoet het bier aan de eisen?" "Als onderdeel van contracten die HTS met de werkmaatschappijen heeft, sturen deze, meestal maandelijks, monsters ter controle op. Deze monsters worden op alle kwaliteitsnormen bekeken. Ook op smaak en geur. Dan praat je over meer dan 5.000 biertjes van over de hele wereld die je per jaar voorbij ziet komen. Daarvoor hebben we ongeveer 45 medewerkers van Heineken gemobiliseerd. We organiseren dagelijks smaaktestsessies en proberen altijd zo'n 20 personen per dag bij elkaar te krijgen, die dan met z'n allen 20 a 25 bieren proeven. In het geval van Heineken bieren worden de resultaten ten slotte allemaal naast de zogenoemde Heineken smaakstandaard gelegd. De bedoeling is 'one brand, one specification'. Heineken moet hetzelfde smaken waar het ook wordt gemaakt. De werkmaatschappijen ontvangen een rapport waarin smaaktestcijfers zijn opgegeven. Bij een gemiddeld cijfer van 6,8-6,9 heb je een heel mooi bier. Als het cijfer onder de 6 ligt, is onmiddellijke actie vereist. Als dat het geval is, gaat er vaak iemand van HTS Support ter plaatse bekijken wat er aan de hand is." "Om goed te proeven moet bier 6 a 7 graden Celsius zijn. Om de smaak te neutraliseren spoel je eerst met water en eet je een stukje cracker. Je schenkt het bier in, zwenkt het glas om de vluchtige componenten los te maken, je ruikt en neemt een slokje. Bier, in tegenstelling tot wijn, word je geacht door te slikken, omdat je bitter alleen achter in de keel kunt proeven." "Amstel is een hoppig bier met bloemachtige associaties. Het is een volmondiger bier dan Heineken. Heineken is een fruitig bier met een vers karakter en een aangename milde bitterheid." "Het persoonlijke van proeven is vaststellen of het bier lekker is of niet. Voor ons is dat niet belangrijk. Wij willen weten wat de mensen waarnemen. Een Amstel bier moet hoppig zijn en niet fruitig en een Heineken biertje moet een fruitig, en geen hoppig, karakter hebben. Het is belangrijk de eigen smaak- identiteit van de verschillende bieren te bewaken." "We dragen bij aan het wereldwijd invoeren van dezelfde methoden en technieken. Een element daarvan is dat we een gemeenschappelijke taal ontwikkelen waarmee we de kwaliteit van bier beschrijven. Dat geeft soms problemen; het is bijvoorbeeld moeilijk ons vocabulaire in China en Afrika te gebruiken. Welke Chinees kent nu de geur van boterbabbelaars? Dit is namelijk een mogelijke geur/smaakafwijking van bier. Taal die geur en smaak beschrijft is altijd lastig omdat mensen geen echte taal hebben voor geuren en smaken." "We doen onderzoek naar het verder verbeteren van de trainingsmethoden. Verder werk ik aan projecten over de doordrinkbaarheid van bier en de kwaliteit van bitter. Je hebt verschillende soorten bitter, net als je verschillende soorten zoet hebt. Omdat bitter een belangrijk component van bier is, proberen wij hierin meer inzicht te krijgen. Hiervoor moeten goede experimenten worden opgezet en moeten panelleden goed worden getraind." "Ik vind het leuk dat mijn baan met gedrag te maken heeft. Het begrijpen en proberen te voorspellen van gedrag van consumenten is denk ik een van de moeilijkste klussen waaraan we kunnen werken. Maar wel van heel groot belang voor het succes van het bier, en dat is een grote uitdaging!"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 10